Vilka gemensamma regler gäller inom EU för införsel av läkemedel

Finns det gemensamma regler i EU vad som händer om man blir stoppad med olagliga läkemedel. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Det är lite svårt att förstå vad du menar med "olagliga läkemedel". Det finns vissa narkotikaklassade preparater som är "olagliga", men om de t ex ändå i laga ordning ordinerats från en läkare (för personligt bruk) kan det likväl vara lagligt att föra in läkemedlen i Sverige. Jag utgår därför ifrån att du undrar vilka regler som gäller när man ska bestämma vem som får komma förbi tullen med olika läkemedel, även om de i viss mån klassas som olagliga i landet dit de införs.

Jag utgår ifrån att du undrar om man vad som händer om man blir stoppad med olagliga läkemedel vid t ex flygplatstullen. Jag utgår också från att din fråga är: vilka gemensamma regler som finns inom EU när det gäller införsel av olika sorters läkemedel och hur dessa EU-regler införlivats inom svensk lagstiftning?

(Jag förutsätter att den som för in ett visst läkemedel förtullar det enligt de regler som gäller. Annars begår man tullbrott eller ett smugglingsbrott, enligt 3 § och 8 § smugglingslagen).

Vilka gemensamma regler finns inom EU och hur har dessa regler integrerats inom svensk lagstiftning?

De gemensamma reglerna som reglerar vad som händer med dessa "olagliga läkemedel" finns i Europaparlamentets och rådets direktiv 2001/83/EG av den 21 november 2001 om upprättande av gemenskapsregler för humanläkemedel. Varje EU-stat får utgå ifrån detta direktiv när de skapar sina egna nationella regler som ska gälla när tullkontrollen inom den staten ska kontrollera vem som får komma förbi med olagliga läkemedel och vem som inte får det. Inom Sverige gäller därför Läkemedelslagen, Läkemedelsförordningen, Läkemedelsverkets föreskrifter om rätt att för personligt bruk att föra in läkemedel i Sverige (läs gärna här också), samt att det finns andra föreskrifter från Läkemedelsverket som tillämpas speciellt när en näringsverksamhet (t ex apotek) ska importera läkemedel till Sverige. (i förordningen om kontroll av narkotika finns regler om vem som får bestämma vilka narkotikaklassade läkemedel som får tillåtas att komma in i Sverige och hur man går tullen ska gå tillväga)

För att bestämma vad som händer med vissa läkemedel vid de svenska tullkontrollerna finns det alltså Läkemedelsverkets föreskrifter (se främst Läkemedelsverkets föreskrifter om rätt att för personligt bruk att föra in läkemedel i Sverige) som tillämpas när man ska bestämma om en privat person får föra in sina läkemedel från ett annat EU-land. Och det finns Läkemedelslagens och Läkemedelsförordningens bestämmelser som tillämpas tillsammans med andra föreskriskrifter från Läkemedelsverket när man ska avgöra om en viss näringsidkare får föra in visst läkemedel och vilka licenser som krävs för att detta ska få ske. Du kan gärna läsa mer på Läkemedelsverkets sida om vilka regler som gäller; där finns också hänvisningar till de lagar och regler som gäller (tryck häreller kopiera denna länk: https://lakemedelsverket.se).

Hoppas att du fått en uppfattning om vilka regler som gäller!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare