Vilka beviskrav uppställs i våldtäktsmål?

jag och mitt ex har 4 barn tillsammans . jag bor i karlstad med min nuvarande och mina 2 barn och hon bor i Norrköping med barn .

vi har en vårdnadtvist och hon stämde ensam vårdnad pgv svartsjuk mot min fru . domstolen beslutade förtsätt gemensam vårdnad

hon blev irriterad och har annan plan för att få vårdnaden : lura mig och anmäla mig för våldtäkt , sen stämma ensam vårdnad .

hon ringde och bete sig ansvarsfull och sade att vi ska ha bra kontakt och ta hand om barn tillsammans .

När jag lämnar barn hos henne brukade vi ha samlag men hon tänkte lura mig den här gången . hon sade att vi ska ha bra kontakt och undvika bråk och förtsätta vårt sexuell umgänge . en dag jag lämnade barn hos henne . hade vi samlag som vanlig och när jag sover på kvällen ringde hon polisen och anmälde mig för våldtäkt . polisen kom hem och jag blev gripen av misstänkt för våldtäk. jag blev häktad även det fanns inga bevis : jag menar ingen skada både hennes kropp och mitt kropp , vilket det fanns ingen tvång eller våld utan frivillig samlag .

jag blev fri från domstolen men jag väntar förhuvudhandling och jag är orolig att jag kommer bli dömd felaktig .

hur stor är risken att jag blir dömd för detta ? tjejen vill förstöra mitt liv och anledningen att hon anmälde mig är bara att få vårdnaden och svartsjuk mot min nuvarande fru .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår av din fråga vill du ha svar på om du, med hänsyn till det de omständigheter du beskriver, kan dömas för våldtäkt. Jag kommer därför förklara vilka beviskrav som gäller för att dömas för våldtäkt.

Vilka beviskrav gäller för att dömas för våldtäkt?

I sexualbrott och i brottmål ställer man ett relativt högt beviskrav på åklagaren. Man säger att åklagaren ska kunna bevisa att det är ställt utom rimligt tvivel att den misstänkte är den skyldige och har gjort de som man påstår. Det ska med andra ord vara helt uteslutet att det var någon annan.

I just sexualbrott så är bevisfrågan mycket svår då "ord står mot ord". Högsta domstolen har i ett våldtäktsfall (NJA 2017 s. 316 del 1) utgått från målsägandens (i ditt fall ditt ex) berättelse. I fallet bestod bevisningen av att ord stod mot ord, men att offret berättade för sin vän om händelsen direkt efter. Det man kan ta med sig från fallet är att domstolen tar hänsyn till om målsägandens berättelse varit:

sammanhängandetydliglogisk detaljrik

Berättelsen får inte förändras från förhör till förhör eller förhör till huvudförhandling. Enligt fallet ovan kan trovärdigheten i målsägandens berättelse, i kombination med vad som framkommit i målet - t.ex. hur ditt ex betedde sig efter händelsen - vara tillräckligt för en fällande dom.

I samma fall som jag beskriver ovan har man gjort medicinska prover inuti i tjejens vagina och kunde konstatera att hon efter samlaget fått sår. Detta talar för att samlaget åtminstone varit våldsamt och/eller långdraget förlopp.

Utöver detta kunde tjejens vänner konstatera att hennes beteende efter händelsen varit förändrar och varit avståndstagande. Man beskrev att hon varit rädd för intimitet.

Sammanfattningsvis

Det är svårt att direkt säga hur stor risken är att du blir dömd. Det som du bör tänka på är att domstolen i våldtäktsfall går igenom det jag beskriver ovan. Om hennes berättelse är otydlig och inte finns medicinska syn på att våldtäkt har ägt rum så ska det inte vara rädd. Men återigen är det väldigt svårt att säga.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, önskar

Moneeb MohsenRådgivare