Vilka bestämmelser finns utöver lagar?

Hej!

På Åklagarmyndighetens hemsida står ang Rättsordning att det menas;

Ett lands alla rättsregler, dvs. lagar och andra bestämmelser som alla måste följa.

Vad ingår i "andra bestämmelser"? Kan det vara domar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utöver lagar, som stiftas av riksdagen finns även förordningar och föreskrifter samt allmänna råd. Förordningar stiftas av regeringen (8 kap. 1 § RF). Föreskrifter och allmänna råd ges ut av myndigheter (8 kap. 11 § RF). Föreskrifter är bindande, medan allmänna råd är rekommendationer som inte bindande. Domar är ett exempel på en rättskälla som kan användas som vägledning för hur framtida rättsfall ska bedömas, men de är inte bindande och är inte heller att se som bestämmelser.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare