Vilka avtalsvillkor gäller när ett hyreskontrakt förlängs på obestämd tid?

Hej !

En lokal hyrdes 2001 på 13 månader. Uppsägningstiden avtalades till 3 mån. Inget avtalades om förlängning.

Lokalen hyrs fortfarande. Nu på obestämd tid.

Gäller fortfarande 3 månaders uppsägningstid ? (men inte för hyresvärden som måste ha 9 månader)

eller gäller 9 månaders uppsägningstid för båda parter ?

Hälsningar

Peter

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer att börja med att berätta lite allmänt om reglerna kring hyresavtal och uppsägningstid så om du bara vill ha svar på din fråga så finns ett kortfattat svar längst ner.

Reglerna som reglerar hyra och uppsägningstider finns i jordabalken (JB) 12 kap.

När det gäller frågor om hyresavtal så spelar det roll om avtalet gäller en bestämd tidsperiod eller om det handlar om ett tillsvidareavtal. Jag utgår från att hyresavtalet som ingicks 2001 gällde en bestämd tid på 13 månader. Eftersom det handlar om en bestämd tid som varade mer än nio månader så skulle avtalet ha sagts upp för att sluta att gälla (JB. 12 kap. 3 §). Som du skriver så sades inte avtalet upp och då ansågs det förlängt på obestämd tid. Detta sker till exempel när hyresgästen har fortsatt att utnyttja lokalen i mer än en månad utan att hyresvärden i fråga har bett hen att flytta, som verkar vara fallet här.

Vilken uppsägningstid är det som gäller?

Eftersom det handlar om en uthyrning av en lokal tillsvidare så gäller nio månaders uppsägningstid om inget annat har avtalats (JB. 12 kap. 4 §). Ni har avtalat om att hyresgästens uppsägningstid är tre månader. Det går att avtala kortare uppsägningstid för hyresgästen men inte för hyresvärden. Jag skulle därför säga att den uppsägningstid som ni först kommit överens om fortfarande gäller och att hyresgästen därför har tre månaders uppsägningstid och hyresvärden har nio månaders.

Sammanfattning och råd

Jag skulle säga att samma avtalsvillkor kring uppsägningstiden fortfarande gäller även efter förlängningen. Hyresgästen har tre månaders uppsägningstid och hyresvärden har nio månaders uppsägningstid.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har fler funderingar får du gärna ställa en till fråga eller ringa Lawlines telefonrådgivning.

Med vänlig hälsning,

Mimmi JohanssonRådgivare