FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott09/08/2021

Vilka är påföljderna för langning av alkohol?

Hej jag 21 år och mina 2 vänner som är 17 år blev tagna av Securitas när vi stod på en parkeringsplats och dom hade varsin smirnoff i handen, tagit typ en klunk. Och då blev polisen tillkallad, när dom då tittade igenom min bil så fanns det ca 1,5 stark sprit där. Riskerar jag att bli fälld för allt det och isåfall vad är straffet? Är misstänkt nu, och är inkallad till förhör. Har aldrig blivit dömd för något innan.

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

Från informationen i frågan är det svårt att avgöra huruvida du kommer bli dömd eller inte, då det är en fråga som påverkas av många faktorer. Men nedan kommer jag redogöra kort för vilka lagbestämmelser du potentiellt brutit mot och även de möjliga påföljderna/straffet om du skulle bli dömd.

Alkohollagen och olovlig hantering av alkohol

För det första går det konstatera att det är förbjudet att sälja eller annars lämnas ut alkoholdrycker och alkoholdrycksliknande preparat till den som inte har fyllt 20 år, (3 kap. 7 § Alkohollagen). Detta inkluderar även att bjuda någon under 20 år på alkohol.

Brottet som man gör sig skyldig till när man pratar om "langning" av alkohol är olovlig hantering av alkohol, (11 kap. 4 § Alkohollagen). Man kan begå brottet olovlig hantering av alkohol genom att uppsåtligen eller av oaktsamhet sälja eller lämna ut alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat till någon som inte har uppnått föreskriven ålder (20 år). Påföljderna/straffet för olovlig hantering av alkohol kan vara allt från böter till fängelse i upp till två år, vid grova brott kan det bli upp till fyra års fängelse. Ditt fall borde inte anses som grovt och borde troligen inte innebära mer än böter som straff. Ditt fall skulle möjligen även kunna anses som ett ringa fall av olovlig hantering av alkohol.

Ringa fall

I ringa fall ska man dock inte döma till ansvar för olovlig hantering av alkohol, (11 kap. 10 § Alkohollagen). Det kan vara svårt att avgöra om ditt fall skulle ses som ringa, men omständigheter som att det inte handlade om stora volymer sprit och att det handlade om dina kompisar kan tala för att det är mindre allvarligt. Även det att du inte bedriver langning av alkohol systematiskt kan tala i en förmildrande riktning.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du även vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare