FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/05/2019

Vilka är kriterierna att kunna bedöma lämpligheten av en vårdnadshavare

Vilka kriterier ska gälla när familjerätt och domstol bedömer lämplig vårdnadshavare?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När domstolen ska bedöma om en vårdnadshavare är lämplig är det individuellt från fall till fall vad domstolen lägger vikt vid. Det finns alltså inte någon form av "checklista" som domstolen ska checka av för att bedöma om föräldern är lämplig eller inte. den svenska domstolen ska däremot alltid lägga barnets bästa i förgrunden för sin bedömning. Inom barnets bästa ryms en mängd kriterier som domstolen har att beakta vid bedömningen av vad som är att anse som barnets bästa. Men något som man brukar titta på är familj- sociala relationer, boende, skola, social integrering, stabilitet, grundläggande omsorg, säkerhet för barnet. Det är som sagt olika från fall till fall vad domstolen väljer att lägga stor vikt vid, men det som brukar framhävas som de mest viktig är de som jag nämnde ovan.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Daniela KarlssonRådgivare