Vilka är arvtagare vid ett dödsfall?

Hej, Mina föräldrar har gett 90% av deras bostadsrätt som gåva till mig. Om dom skulle avlida vem får 10% delen? Hur skulle jag kunna sälja lägenheten då?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din föräldrar skulle avlida är du den som står först i tur enligt arvsordningen då du är deras barn och bröstarvinge (2 kap. 1 § första stycket ärvdabalken). Vid deras dödsfall skulle du således ärva de resterande 10% av lägenheten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare