Hur kan min make ärva allt med särkullbarn?

Hej, jag är gift och vill att min fru ska få allt om jag går bort. Jag har barn sen tidigare. Hur gör jag enklast för min fru får allt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer använda mig av ärvdabalken (ÄB) och äktenskapsbalken (ÄktB) för att besvara frågan.

Barns rätt till arv

Alla barn har rätt att ärva en så kallad laglott av sina föräldrar. En laglott är hälften av vad deras andel hade varit om barnet och dennes syskon delat på arvet själva. (1§ 7 kap. ÄB) En laglott har en barn alltid rätt till. Detta innebär inte att du inte kan skriva att ett barn får mindre i ett testamente. Barnen kan däremot påkalla jämkning i testamente och då får de rätt till sin laglott. ( och 3§ 7 kap. ÄB) I Sverige kan man inte göra sina barn helt arvlösa. Det är bara gemensamma barn som behöver vänta tills den andra maken avlidit för att ha möjlighet att kräva att få sitt arv, särkullbarn, barn från tidigare förhållanden, får sitt arv omedelbart.

Exempel

När en gift person avlider görs en bodelning för att ta reda på vilken andel som är respektive makes (1§ 9 kap. ÄktB). De flesta personer har ingen enskild egendom, saker endast den ena maken äger, de delar lika på ägodelarna.

Om du och din fru har 1 000 000 kronor när du avlider är arvet (kvarlåtenskapen) efter dig 500 000 kronor (1§ 9 kap. ÄktB). Om du har ett barn har ditt barn en laglott på 250 000 kronor (1§ 7 kap. ÄB). Om du istället har flera barn delar de på denna summa.

Hur gör du för att din fru ska få allt?

Som jag nämnde kan du skriva ett testamente där din fru ärver allt efter dig. Det finns alltså inga garanterade sätt att se till att din fru ärver allt eftersom dina särkullbarn kan påkalla jämkning i testamente (3§ 7 kap. ÄB), hon kan dock ärva resterande del utöver barnens laglott. Om barnen inte påkallar jämkning så kan din fru ärva allt.

Hoppas du fått svar på din fråga. Vid fler frågor är du välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline eller boka tid med våra jurister (länk).

Vänliga hälsningar,

Nora ErikssonRådgivare