Går det att som arvinge påverka arvet som ska ges till mig?

Min syster har i 10 års tid sagt att hon inte är en del av vår familj. Har flera vittnen på att hon sagt detta. Om vår pappa går bort väntar ett stort arv med bolag, flera fastigheter och investeringar som jag anser att hon inte har rätt till då hon behandlar honom väldigt dåligt och de har knappt någon kontakt. Han får inte heller träffa hennes son. Jag har börjat dokumentera min pappa och hur har berättar om deras relation för att ha lite på min sida när vi väl sitter där i tvisten. Vad kan jag göra för att hon inte ska få en del av det arvet mer än det hon har laglig rätt till?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är viktigt att konstatera här att du inte kan göra något utan det är istället arvlåtaren (din pappa) som kan göra så att din syster och ditt arv påverkas. Med det sagt kommer följande situation att uppstå utifrån hur jag tolkar din fråga.

Hur fördelas just nu arvet?

Av din fråga får jag göra antagandet att ni är helsyskon och att din mor antingen tyvärr har avlidit eller att dina föräldrar inte är gifta. Det innebär att när så din far avlider kommer ni som närmast arvingar pga släktskap (bröstarvingar) ärva lika lott (2 kap. 1§ ÄrvB). Skulle dina föräldrar vara gifta kommer denna fördelning också ske men först efter att din mor avlider om inget annat framgår av ett testamente.

Hur kan man ändra den ordinarie arvsordningen?

Enligt den ordinarie arvsordningen ärver man så en arvslott vilket är kvarlåtenskapen (din fars tillgångar) från din far delat med antalet arvingar (du och din syster). Skulle så din far skriva ett testamente kommer dock detta kunnas ändras. Genom att skriva ett testamente kan man så kringå arvsordningen så att ex din syster blir arvslös. Skulle dock en bröstarvinge överklaga ett sådant testamente har dem rätt till en laglott (7 kap. 3§ ÄrvB). Laglotten är hälften av arvslotten (7 kap. 1§ ÄrvB). Påkallar inte så din syster jämkning av ett sådant testamente inom 6 månader från det att hon erhöll testamentet verkställs testamentet och hon blir arvslös om det framgår av testamentet (7 kap. 3§ ÄrvB).

Vad krävs för ett giltigt testamente?

För att ett giltigt testamente ska uppstå krävs det att man uppfyller vissa krav. Ett testamente ska upprättas skriftligen med två vittnen. Testamentet ska så undertecknas i samtligas närvaro av både vittnena och testatorn. Vittnena måste även veta om att det är ett testamente man bevittnar men innehållet behöver dem ingen kännedom om. (10 kap. 1§ ÄrvB).

Det ställs även krav på vittnena ex att man inte får vara släkt eller i svågerlag till testatorn (10 kap. 4§ ÄrvB).

Sammanfattningsvis

För att ditt arv ska kunna påverkas krävs det att din far skriver ett testamente. Du själv kan inte påverka annat än genom att uppmana din far att skriva ett och då ställs det vissa krav på ett sådant testamente.

Skulle inte ett testamente upprättas som påverkar arvet har din syster enligt den ordinarie arvsordningen rätt till sin arvslott ovasett vad hon har yttrat om att hon inte tillhör familjen längre.

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare