​Vid vilken tidpunkt börjar hemvisttiden beräknas?

Hejsan,

Jag komm först till sverige i 2015-01 som student med en fransk tillstånd som exchange student, sen träffade min sambo som e svensk i 2016-02 och änsökt om sambo uppehålstilstånd, fick den min Tillfällig uppehålstillstånd i april 2017, och fick mitt permanent september 2019.

Nu jag ska vilja ansöka om medborgareskap, men eftersom jag blev folkbökförd i sverige den 23 may 2017, även om jag bodde här innan det i 2015-2016 med en fransk uppehålstilsstand, så jag vet inte om jag får ansöka om medborgareskap eller måste jag räkna hemvistid från den dag jag har blevit folkbökförd här?

Tack

Lawline svarar

Hej, och tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline!

Som jag tolkar din fråga så undrar du när du kan börja beräkna hemvisttiden, och om det är folkbokföringen som är det avgörande. I mitt svar kommer jag därför endast ta upp när hemvisttiden börjar beräknas.

Den lag som ligger till grund för reglerna om svenskt medborgarskap som vi kommer prata om är lagen om svenskt medborgarskap.

Vilka är utgångspunkterna vid beräkningen av hemvisttid?

För att få ett svenskt medborgarskap måste man vanligtvis haft sin hemvist i Sverige i antingen 5 år (11§ lagen om svenskt medborgarskap) eller i 3 år (12§ lagen om svenskt medborgarskap).

Det finns inget krav på en folkbokföring för att hemvisttiden skall börja löpa, vilket migrationsöverdomstolen säger i sin dom MIG 2008:17. Istället tittar de på ditt faktiska boende i Sverige där du avsett att stanna i landet.

Hemvisten börjar räknas från den dag som du ansöker om uppehållstillstånd för bosättning här i Sverige, om det är så att ansökan sedan beviljas. För att hemvisten skall börja räknas måste du därför vistas i Sverige legalt.

Vid en sådan här bedömning tittas det mycket på din avsikt att stadigvarande bosätta dig här i Sverige. Att du först beviljats ett tillfälligt uppehållstillstånd har ingen betydelse, och du skall som huvudregel räkna med den tiden med tillfälligt uppehållstillstånd som tid för hemvist vilket även migrationsöverdomstolen säger i fallet MIG 2008:17.

Vad kan påverka hemvisittiden?

Det är viktigt att tänka på att hemvisittiden måste vara obruten. Detta innebär att du måste hålla dig inom Sveriges gränser på ett sätt som visar att det är i Sverige som du stadigvarande vill bo i. Däremot är semesterresor, kortare släktbesök och andra liknande besök till utlandet något som inte påverkar eller bryter hemvisittiden.

Slutsats:

Din hemvist räknas därför från när du ansökte om uppehållstillstånd för bosättning och inte när du blev folkbokförd i Sverige.

Tips:

Om du vill läsa vidare om processen för att få svenskt medborgarskap och hemvisttid rekommenderar jag dig att titta på migrationsverkets egna hemsida där de talar om just detta. Du är även varmt välkommen att boka en tid med våra jurister om du känner att du behöver mer hjälp med din fråga.

Jag hoppas nu att jag har kunnat besvara din fråga och att allt löser sig för dig. Har du fler frågor så tveka inte på att höra av dig till oss på Lawline.

God Jul!

Vänliga hälsningar,

Josefine BågholtRådgivare