Vid utebliven bodelning blir sambor samägare till det gemensamma huset

Hej Jag och min tidigare sambo har separerat för två år sedan, Hon har bott kvar i vårt gemensamma hus sedan dess. Nu ska vi värdera huset och då är min fråga hur gör vi när hon ska lösa ut mig. vi har en skuld på huset på 1,7 mlj och huset är värderat till 2,5 milj. hon har gått in med 300 000kr mer än mig när vi flyttade in. Hur blir det då?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i sambolagen (SamboL) och samäganderättslagen (SamägL). Jag utgår ifrån att ni äger huset tillsammans och att ni inte har gjort en bodelning.

Bodelning

Enligt sambolagen ska bodelning göras om någon av samborna begär det (8 § SamboL). I bodelningen ska sambornas samboegendom fördelas emellan dem. Dock måste bodelning begäras inom 1 år från att samborna separerat (8 § 2 st SamboL). Eftersom att det har gått mer än ett år sedan ni separerade är det för sent att göra en bodelning. I denna situation när ni inte gjorde någon bodelning när ni separerade och ni båda fortsatte att äga huset tillsammans efter separationen har det resulterat i att ni blivit samägare till huset. Vid samägande tillämpas samäganderättslagen.

Samäganderättslagen

När en fastighet ägs av flera personer är det en samägd fastighet, vilket regleras i samäganderättslagen. Lagen är dock dispositiv och kan därmed avtalas bort. Samägare antas som huvudregel äga lika stor del av fastigheten, såvida inte en part kan bevisa att det är på ett annat sätt (1 § SamägL). Samtliga delägares samtycke krävs vid förfogande av den samägda egendomen i dess helhet eller för vidtagande av förvaltningsåtgärd (2 § samäganderättslagen). Dock har varje delägare rätt att förfoga över sin andel, utan de övriga delägares samtycke. En delägare kan sälja sin andel och bestämmer själv villkoren för detta, alltså till vilket pris denne vill sälja sin andel. Hur priset ska bestämmas kan göras på olika sätt, men det är upp till parterna att komma överens om detta.

Vid försäljning av en andel av en fastighet måste vissa formkrav uppfyllas för att köpet ska vara giltigt, vilket regleras i 4 kap. jordabalken (JB). En skriftlig köpehandling måste upprättas och skrivas under av både säljaren och köparen. Avtalet ska innehålla uppgift om köpeskilling samt en överlåtelseförklaring (4:1 JB). Om dessa krav inte uppfylls är köpet ogiltigt. Det är vanligt att dubbla köpehandlingar används vid fastighetsköp, alltså både köpekontrakt och köpebrev, men det är inget krav. Köpebrevet upprättas när köpeskillingen betalats och fungerar som ett kvitto på betalningen. Samma formkrav som tidigare gäller (4:2 JB).

Sammanfattningsvis har ni blivit samägare till huset enligt samäganderättslagen, eftersom att ingen bodelning gjordes efter separationen och det är för sent att göra det nu. Ni antas båda äga lika stora delar i huset, om inte någon av er kan visa något annat eller om ni kommer överens om något annat. Hur mycket du ska sälja din andel för till din före detta sambo kan ni fritt komma överens om, men en bra idé kan vara att utgå från marknadsvärdet på huset och hur mycket din del då är värd. Det viktiga är att tänka på att när du säljer din andel till henne är att beakta formkraven i 4 kap. JB så att köpet blir giltigt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare