Vid försäljning av samägd egendom kan man undvika offentlig auktion?

Hej, Kan man som delägare i en fastighet - via tingsrätten - tvinga fram en försäljning av ett hus utan att bostaden går till offentlig auktion? Dvs. att bostaden säljs till en person som hört av sig och visat intresse.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Till att börja så tolkar jag det som att det rör sig om en fastighet som samägs av flera personer. Därför blir samägandelagen tillämplig.

Som huvudregel gäller att försäljning av en samägd fastighet kräver alla samägarnas samtycke. Men det finns ett undantag i 6 § som säger att varje delägare har rätt att söka om försäljning hos rätten. Samma regel säger dock att försäljningen skall ge genom offentlig auktion. Det är också viktigt att nämna att ifall delägarna har avtalat om försäljningsförbud så går det inte att söka hos rätten om försäljning.

Så för att besvara din fråga så är offentlig auktion den enda lösningen som en sådan påtvingad försäljning kan ge. Dock kan du förklara och ha en dialog med de andra samägarna att du har möjligheten att göra en sådan här försäljning ifall de inte vill gå med på att samtycka till försäljningen till den specifika köparen du verkar varit i kontakt med. Du kan också prata med köparen om att denne ska försöka erbjuda ett bra pris på den offentliga auktionen ifall det låter som en bättre lösning. Men som sagt, om du vänder dig till rätten så är offentlig auktion eller då en överenskommelse med alla samägare de enda alternativen.

Hoppas detta ger dig ett svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare