Vid bouppteckning, är det då lämpligt att ta upp ev förskott på arv bland övriga tillgångar?

Hej. Har en undring ang gåva till bröstarvinge/förskott arv och bouppteckning.

Vid bouppteckning, är det då lämpligt att ta upp ev förskott på arv bland övriga tillgångar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om arv återfinns i ärvdabalken (ÄB). Både information om testamente och frågan om förskott på arv bör tas upp och antecknas i bouppteckningen.

När det gäller förskott av arv så är utgångspunkten att en gåva till bröstarvinge ska räknas som förskott (6 kap. 1§ ÄB). Så är dock inte fallet om gåvogivaren på något sätt anger att gåvan inte ska utgöra förskott. I din situation har jag inte mer information kring detta (men vet du säkert själv om den utgör förskott på arv eller inte).

Alla upplysningar som kan ha betydelse vid arvskifte bör antecknas i bouppteckningen. Särskilt viktigt är det vid det fall den första maken avlider eftersom det kan ta lång tid tills den andra maken avlider och man därför kan glömma saker om egendomsförhållandena som påverkar situationen vid andra makens dödsfall.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar

Evelina KarhuRådgivare