FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/09/2019

Vid bodelning ska värdering av egendomen ske så nära bodelningen som möjligt

Vi skilde oss för två år sedan men har ännu inte bodelat. Värdet på bostaden har förändrats under denna tid, vilket värde bör användas? Dagens värde eller värdet vid skilsmässan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man genomför en bodelning ska värderingen av egendomen göras så nära bodelningen som möjligt. Detta är inte något som följer av lag utan är en del utav utarbetad praxis inom svensk rätt. Det kan ibland löpa lång tid innan en bodelning faktiskt kommer till stånd och det har därför ansetts vara mer passande att värdera egendomen i anslutning med bodelningen, något som både anses vara enklare och mer rättvist.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare