Vid bodelning delas samboegendom lika mellan parterna

Ska köpa bostadsrätt men min sambo. Vi kommer att betala olika mycket till kontantinsatsen, ska vi då äga olika mycket procent av bostaden?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du och din sambo kan själva bestämma hur ni vill dela up er äganderätt. T.ex. kan ni ju själva komma överens om ni vill dela lika på amorteringarna eller betala för er procentuella andel i bostadsrätten. Sambolagen reglerar inte detta.

Dock finns regler i sambolagen om hur bostadsrätten hanteras vid er eventuella separation. Er gemensamma bostadsrätt är samboegendom (3 § samboL). Det innebär att den kommer ingå i en bodelning efter er separation, om någon av parterna begär bodelning (8 § samboL). Enligt sambolagen kommer era skulder räknas av mot samboegendomen och efter det ska egendomen delas lika mellan er två (13 § samboL) . Där spelar det alltså ingen roll att ni betalat olika mycket på bostadsrätten. Ni kommer ändå få värdet av halva bostadsrätten var.

För att undvika denna delning av bostadsrätten kan ni skriva ett samboavtal (9 § samboL) om att bostadsrätten inte ska vara samboegendom och därmed inte ingå i en eventuell bodelning. På så sätt kommer ni få behålla den del av bostadsrätten som ni betalat för.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare