FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/03/2018

Vid äktenskapsskillnad ska en bodelning göras

Hej

Vilket är bäst: att bodela en bostadsrätt vid skilsmässa genom bodelningsavtal alternativt köpa ut den andre maken. Makarna är gifta och en av dem ska bo kvar i brf.

Bäst ....dvs olika beskattningar

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skattemässigt har det ingen betydelse hur ni väljer att göra i detta fall, värderingen av bostadsrätten kommer se likadan ut oavsett:

Marknadsvärde - latent kapitalvinstskatt - fiktivt mäklararvode

Dock skulle jag råda er att upprätta ett bodelningsavtal för att undvika framtida eventuella tvister. Vem som står som ägare på bostadsrätten har ingen betydelse för om den ska ingå i en bodelning eller inte. Vid en skilsmässa ska en bodelning upprättas och det finns ingen egentlig gräns på inom vilken tid det ska ske (9 kap 1 § äktenskapsbalken). Detta innebär att om ni underlåter att göra en bodelning och istället endast väljer att köpa ut den make som ska flytta finns möjlighet att kräva bodelning vid ett senare tillfälle, vilket betyder att bostaden då ska ingå.

Hoppas du har fått svar på din fråga,

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare