FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt20/12/2019

Vi kommer inte överens om när barnen ska bo hos oss – vad kan jag göra?

Hej!

Jag har två barn varannan vecka. Jag och fadern har gemensam vårdnad.

Nu har jag fått nytt schema på mitt jobb vilket innebär att jag behöver byta helg med pappan då jag annars kommer jobba den helgen barnen är hos mig.

Mitt problem är att pappan vägrar, trots att han själv är ledig varje helg.

Barnen är 6 och 8 år gamla.

Vad ska jag göra?!?! Vad säger lagen i såna här frågor?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Det finns inte någon regel som säger hur tiden med barnen ska delas upp. Det ingår i ert ansvar att komma överens om såna frågor. Är det så att någon förälders arbete gör så att man måste ordna det på ett visst sätt kan det vara nödvändigt, eftersom föräldern behöver jobbet men barnen också måste få umgås med föräldern. Vem som måste anpassa sig och till vilken grad det måste göras går det däremot inte att säga något om rent juridiskt.

Det bästa är om ni försöker diskutera och komma överens tillsammans. Om ni inte kommer överens kan du föreslå att ni går till Familjerätten i er hemkommun. Där kan ni få kostnadsfria samarbetssamtal där ni får hjälp av en utomstående för att försöka komma överens och upprätta ett avtal mellan er som ni är nöjda med.

Skulle inte detta funka kan du även vända dig till domstol och yrka på att barnen ska vara hos dig respektive honom enligt de villkor du önskar. Hur domstolen skulle döma kan jag inte avgöra, eftersom domstolens beslut beror på det enskild fallet. I bedömningen kommer de dock ta hänsyn till hur ni arbetar och hur barnens behov och rättigheter enklast uppfylls. De tar även hänsyn till hur samarbetsvilliga föräldrarna är. Om du vänder dig till domstol rekommenderar jag dig att ta kontakt med ett juridiskt ombud som kan hjälpa dig att föra din talan.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare