Vi hyr en lokal av kommunen - vems ansvar är det att vi har en fungerande ringlocka?

Vi är en ideell organisation som hyr en lokal, ett hus, av kommunen. Vems ansvar är det att vi har en fungerande ringklocka?

Lawline svarar

Regler om hyresvärdens ansvar för en lokal finns i jordabalken (JB).

Hyresvärden ska hålla lokalen i ett fullt brukbart skick

Enligt lagen ska hyresvärden se till att lokalen är i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orden är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Med andra ord ska hyresvärden se till att lokalen funkar som den ska för det den ska användas till, men behöver inte se till att den är i bättre skick än så. Har hyresvärden och hyresgästen avtalat om något annat gäller det villkoret istället (JB 12 kap. 15 § & 9 §).

Det är därför lite svårt för mig att avgöra om ringklockan ingår i er hyresvärds ansvar. Jag utgår från att ni kanske behöver ta emot personer i er lokal och då behöver en ringklocka för er verksamhet. I så fall gör jag bedömningen att ringklockan ingår i hyresvärdens ansvar.

Dessutom kan ringklockor kräva särskilda elinstallationer för att fungera och det kan ligga i hyresvärdens intresse att hyresgäster inte ordnar med sådant själv.

Jag rekommenderar därför att kontakta er hyresvärd och meddela om ni har problem med ringklockan och att det är viktigt för er verksamhet att den fungerar, så kan ni kanske lösa problemet.

Hoppas att ni har fått svar på er fråga. Annars är ni välkomna att höra av er till oss igen!

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare