FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt21/06/2018

Vi har varannan vecka, hur delar vi på de viktiga dagarna?

Kan jag kräva att jag och mitt ex byter ojämna och jämna veckor varannat år?

Hej!

När jag och mitt ex gick isär så skulle vi ha barnen varannan vecka. Efter ett par år insåg jag att jul, midsommar, barnens födelsedagar med mer i stort sett alltid hamnar på mitt ex veckor varje år och därför har jag föreslagit att vi byter veckor vartannat år så att det ska bli mer rättvist men det vägrar hon.

Har jag någon rätt till detta eller är det bara att stå sitt kast för att jag inte tänkte på det innan vi bestämde veckor första gången?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

När det kommer till den svenska lagstiftningen om vårdnad av barn så är reglerna ganska generella, och de handlar mer om vad barnet har rätt till (6 kapitel 1 § Föräldrabalk, också 6 kapitel 2 § 2 st föräldrabalk). Reglerna anger vilken levnadsstandard som barnet ska ha, och det finns inga närmare regler om hur föräldrar ska dela upp vårdnad som utövas gemensamt sinsemellan. Tanken är att olika familjer ska kunna tillämpa olika lösningar beroende på vad som passar just dom. Ett bra första steg om du är missnöjd med ett nuvarande vårdnadsavtal och du och ditt ex inte kommer överens om en ny lösning är att kontakta familjerådgivningen i din kommun. De kan hjälpa er att förhandla fram ett avtal som passar alla bättre.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare