Vi har köpt ett flerfamiljshus, kan vi tvinga hyresgästen i ena lägenheten att flytta?

Hej!

Vi är i processen att köpa ett hus med 2 lägenheter av ett fastighetsbolag. Det finns

en inneboende i ena lägenheten, den andra är tom. Huset kommer i min mening gå från kommersiell till privat då vi äger den utan bolag och vi vill bo själva i hela huset. Har vi rätten att säga upp hyresgästen enligt Jordabalken 12:46 paragraf 6 eller vilka rättigheter har hyresgästen mot oss som ny ägare?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att ni kan stödja er på 12 kap. 46 § 1 st. p. 6 i jordabalken (JB). Hänsyn ska dock tas till att det kan ta lite tid för hyresgästen att hitta ett nytt boende. Det görs emellertid ingen intresseavvägning, eftersom hyresvärden alltid anses ha störst intresse av att kunna nyttja lägenheten för egen räkning.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare