Vi har haft en kille som inneboende men Brf säger att vi upplåtit lägenheten till honom, vad gäller?

Vi bor i bostadsrätt i en stor lägenhet som vi delar med en kille, på bostaden finns det bara en enda korridor och entreé dör. Vi som hyräsvärd och bostadsrättsinnehavare kan röra genom hela lägenheten. För att det finns två vardagsrum och två badrum, vardagslivet känns som om att vi (killen och oss själva) bor självständigt men eftersom på korridoren finns de gemensamma utrymena för skor osv vi möts ibland. Dessutom använder man köket på ganska några korta tillfalle (varma upp mat, osv)

För att vi lyckligtvis fick lite oväntat pengar bestämde vi oss förra vintern för att resa utomlands i några månader. För säkerhets skull pratade vi med killen, skrev ner ett inneboende avtal med honom och sedan gick vi till drömresan. Men pga släkt/familj skäl kommer vi tillbaka och bor på lägenheten för några dagar varje månad. Vi är registrerade på bostaden och kommer snart tillbaka för att stanna kvar i lägenheten.

Men nu eftersom Brf tycker att vi hyrde ut lägenheten i andrahand och har upplåt den till killen föreningen planerar att stämma oss i domstolen. Vad tycker ni?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av bostadsrättslagen (BrL).

Ni måste ha godkännande från föreningen om ni hyr ut hela er lägenhet

För att få hyra ut i andra hand krävs Brf:s samtycke (7 kap. 10 § BrL). Dock bör det göras tydligt att detta är vid tillfällen där man hyr ut hela sin lägenhet, alltså gäller det inte inneboende (se NJA 2001 s. 241). Det är därför detta som kommer att vara tvistigt, om ni hyrt ut hela eller delar av lägenheten.

Ni bör berätta för Brf att ingenting ändrats, att han alltid varit inneboende

Enligt mig så har han ju inte "tagit över" er lägenhet när ni varit borta, utan det verkar ha varit som innan - när han faktiskt varit inneboende. Ingenting har ju egentligen ändrats trots att ni rest iväg. Därför skulle jag ha bedömt det som att ni hållit er inom lagen, men såklart kan domstolen göra en annan bedömning. I vilket fall som helst så tycker jag att ni ska vända er till Brf och berätta om att ingenting ändrats, det är väldigt viktigt att de förstår att han faktiskt varit inneboende.

Jag önskar er all lycka med allt och återkom gärna till Lawline om ni har fler frågor.
Varma sommarhälsningar,

Clara WågefjellRådgivare