Vi bor i bostadsrätt och besväras av en granne som övar piano i sin lägenhet. Vad ska vi göra?

Bostadsrätt – pianospelande granne

Vi besväras dagligen av en nyinflyttad pianospelande granne. Jag har läst tidigare svar från Lawline angående praxis på området nämligen att pianospelandet inte får överstiga två timmar dagligen under vardagar och två-fyra timmar under helger, vilket i ö för sig verkar vara generöst tilltaget.

Vår nyinflyttade granne spelar i princip varje dag i veckan, vardag som helg. Det sker i intervall om ca 10 minuter var 15:e minut till hela timmar med några timmars mellanrum hela dagar från ca 10-11 förmiddagen till kl 21:00. Pianospelandet sker i form av dissonanser och allmänt "klinkande" utan någon egentlig melodi. Flertalet grannar är störda. Klinket hörs i lägenhetens alla rum inklusive badrummet.

Vi har vänt oss till styrelsen som inte gjort något åt ärendet. Vad kan vi göra? Eftersom vi är pensionärer är vi ju inte heller borta på dagarna utan tvingas lyssna på denna pianospelande granne.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det framgår av din fråga att du och din make bor i bostadsrätt och besväras av en pianospelande granne. För bostadsrätter gäller Bostadsrättslag (BRL) (här). Jag kommer att gå igenom vad bostadsrättsinnehavare har för skyldigheter, samt gå igenom praxis, och avsluta med att ge råd om vad du kan göra nu.

Bostadsrättshavarens skyldigheter

När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. Han eller hon skall rätta sig efter de särskilda regler som föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar (här).

Praxis angående pianospelande granne

Det finns ett rättsfall från Högsta domstolen (NJA 1991 s 574) (här) som rörde just pianospel. I fallet hade en person som ägde en bostadsrätt spelat piano i sin lägenhet upp till två timmar på vardagar utom fredagar. Under helgerna spelade personen under två till fyra timmar med undantag för semestertid. Flera grannar blev störda av pianospelet. Vid bedömningen av vilket mått av störning som de kringboende skall behöva finna sig i blir enligt HD bla pianospelets ljudnivå av betydelse. Vidare ska hänsyn tas till spelperiodernas längd, frekvens och förläggning under dygnet. I det nämnda fallet ansåg HD att pianospel med den omfattning och förläggning på dygnet som det rörde sig om inte kunde anses gå utöver vad som kan anses godtagbart även om det har varit regelbundet återkommande under lång tid. Man kan säga att det enligt praxis (det nämnda rättsfallet) är fastslaget att pianospel under två timmar per dag får anses godtagbart. Vad gäller ljudnivån uttalar HD att det finns vissa möjligheter att dämpa klangen genom åtgärder med instrumentet. Vidare säger de att störningar från pianospel också kan minskas genom olika anordningar i det rum där spelningen sker. I tingsrättens dom angavs att ljudnivån uppgick till 30 a 35 decibel.

Vad som gäller

Slutsatsen man kan dra av NJA 1991 s 574 är alltså att pianospel under två timmar per dag är acceptabelt. I det rättsfallet gick det att fastslå att grannen inte hade övat piano efter 19:30. Din granne spelar piano från 10 på förmiddagen till 21 på kvällen med vissa mellanrum. Det framgår inte av din fråga om grannen har blivit tillsagd att pianospelandet är störande, eller om grannen har försökt vidta åtgärder för att inte störa grannarna.

Som lägenhetsinnehavare i ett flerfamiljshus har man en viss rätt att utöva aktiviteter som kan vara störande för andra, men man har även skyldighet att visa hänsyn. Sammanfattningsvis måste någon som bor i lägenhet få lyssna på musik eller öva på ett instrument, även om det hörs i en grannlägenhet. Dock får det inte vara alltför hög ljudvolym eller vid tidpunkter när det ska vara tyst i bostaden (exempelvis på natten).

I NJA 1991 s 547 fastslår HD att inte enbart yrkesmusiker har ett berättigat intresse av att i viss utsträckning kunna öva i sin lägenhet, utan att även amatörmusiker måste få öva piano i sin lägenhet. Det innebär att även om grannen spelar hellre än bra får han eller hon öva i lägenheten i viss utsträckning.

Vad du kan göra nu

Det framgår inte av din fråga om ni har några speciella regler i bostadsrättsföreningen där ni bor. Det är vanligt i flerfamiljshus att det ska vara tyst efter 22:00. Om grannen inte spelar väldigt högt (antar att det krävs högre ljudvolym än i NJA 1991 s 547) eller spelar på tider när det ska vara tyst i bostaden är det antagligen svårt att få bostadsrättsföreningens styrelse att säga till grannen. Det du och andra grannar som blir störda av musicerandet kan göra till en början är att prata med grannen. Ni kan föreslå att grannen slutar spela lite tidigare än 21:00, eller köper ett digitalpiano och använder hörlurar ibland.

Om har fler frågor eller behöver ytterligare rådgivning rekommenderar jag att du ringer Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen är öppen måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Lycka till!

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare