Vi är sambos och har separerat. Vi är överens om bostaden men min sambo vill inte komma överens om ett utflyttningsdatum, utan vill bo kvar tills hen hittat ett permanent boende. Vad kan man göra för att få sin sambo att gå med på ett datum för utlösen?

Hej Jag och min sambo ska separera. Jag ska köpa ut sambons halva ur bostaden och bli ensam ägare och jag är beredd att göra detta omgående och vi är överens om värdet. Problemet är dock att sambon förhalar detta. Han vill inte bestämma datum för utlösen/flytt eller kompromissa alls kring detta. Han vill bo kvar tills han hittat ett permanent boende. Jag mår dåligt av hans dåliga humör, tonfall och nedlåtande behandling av mig, och kan absolut inte ha honom här på obestämd tid. Jag vill bestämma ett datum och att detta datum ska gälla oavsett om han hittat ett permanent boende eller inte. Hur gör man i detta läge? Är jag helt rättslös? Det kan väl inte vara så att sambon kan bo kvar så länge han vill när jag tydligt avslutat relationen och är beredd att göra rätt för mig genom att köpa ut sambon? Mitt tonårsbarn som bor hos oss växelvis har inte kunnat bo hos oss sedan x veckor pga att det är så tråkig stämning här hemma med sambon och jag vill inte att barnet ska behöva vara med om detta. Mitt barn har ju också rätt att bo i vårt hem men som det är nu så fungerar inte det pga stämningen/situationen. Kan sambon verkligen vägra att bestämma ett datum för utlösen så länge det passar honom? Ingen mår bra av den här situationen och jag vill snarast lösa ut honom.

Min fråga: Vad kan man göra för att få honom att gå med på ett datum för utlösen? Vilka rättigheter har jag att kräva ett datum i detta läge? (Helst utan "hot" om jurist.)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För sambor finns bestämmelser i sambolagen.

Rättsligt äger ni ju båda två bostaden och båda har då rätt att nyttja den. Detta är ju dock problematiskt när en relation tar slut och oftast kommer man överens om hur man vill göra eftersom båda oftast vill gå vidare – t.ex. genom att sälja bostaden eller som i ditt fall att den ena parten köper ut den andra.

Det är ju dock superbra att ni kommit överens hur ni vill göra med bostaden dvs att ni kommit överens om att det är du som ska köpa ut din sambo och att ni är överens om värdet.

Mitt inledande tips är, lite i linje med vad du själv redan varit inne på, nämligen att prata med din sambo. Dock verkar han inte så angelägen om att komma överens om ett datum, vilket också kan vara förståeligt då bostadsmarknaden på många platser i landet är tuff. Kanske att du kan prova prata med honom ytterligare en gång för att ge din syn på saken och att det säkert inte är kul för honom heller att bo med dig nu när ni ska separera och kanske höra om det finns möjlighet att han kan lösa situationen på något sätt tills han har ett permanent boende (kanske har han någon kompis eller släkt där han kan bo fram tills han har ett boende). Problemet är dock att även om ni kommer överens om ett datum men sedan ångrar sig så är han ju fortfarande ägare av bostaden och därför kan du inte t.ex. avhysa honom (själv eller med hjälp av Kronofogden/polis).

Problematiken ligger i att ett samboförhållande inte upphör juridiskt bara för att man separerar/inte vill vara tillsammans längre/"gör slut". Det krävs att någon i paret dör, gifter sig eller flyttar från den gemensamma bostaden (2§ sambolagen). Då inget av detta skett är ni fortfarande sambos.

Jag antar även att du inte vill flytta.

Därför är det nog mitt bästa tips att på något sätt få till ett kontrakt mellan er för att reglera bostaden – så att äganderätten ändras så att bara ena parten står som ägare på bostaden. Det går att göra enligt vanliga avtals- eller kontraktsenliga regler. Dock skulle jag rekommendera att göra det via en sambodelning (8§ sambolagen). Där omfattas både bostad och bohag och är ni inte överens så kan en av samborna begära att få en bodelningsförrättare via domstol (26§ sambolagen). Under bodelningen avgörs vem som har rätt till den gemensamma bostaden. Dock måste en sambodelning begäras inom ett år från det att samboförhållandet upphör (8§ st 2 sambolagen). Den tiden har ju inte börjat löpa än eftersom någon av er antingen måste gifta sig, flytta eller avlida enligt förklaringen ovan om hur ett samboförhållande upphör – och det har ju ännu inte skett.

När sambodelningen är gjord – och i och med den att ägarförhållandet på boendet ändras – så finns det större möjligheter att faktiskt få ett utflyttsdatum eftersom ägarförhållandet om bostaden ändrats.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar

Evelina KarhuRådgivare