Veterinärkostnader i samband med felbehandling

Min hundvalp på 6 månader bröt sin tå för en vecka sen vid lek hemma med våran äldre hund. Vi var in till veterinären och där fick min valp en skena och bandage, men efter någon dag så märkte vi hur hans skena hade skapat stora skavsår som började vara och lukta ruttet.

Vi åkte in direkt och veterinären konstaterade att skenan var helt felaktig och att det var orsaken till skadan på valpen. Men nu vill veterinären ha betalt för att dom börjar rensa och återställa skadan som dom orsakade.

Veterinärkostnader drar iväg fort och jag undrar om jag verkligen ska behöva betala veterinären för att dom ska se över skadan dom orsakade på min valp?

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Gällande veterinärbesök är det konsumenttjänstlagen som gäller.

Är det ett fel i tjänsten enligt 16 §, vilket det enligt veterinärens utsago alltså är, har du som köpare av tjänsten rätt till kostnadsfritt avhjälpande av felet alternativt prisavdrag som motsvarar kostnaden för det felaktiga ingreppet, se 20-22 §§.

Med andra ord kan man rimligen anse veterinärens återställande som ett typiskt avhjälpande som du alltså inte ska behöva betala då det av dina uppgifter verkar som att veterinären i fråga har gjort en felaktig första bedömning som denne alltså själv får stå till svars för.

Skulle det dessutom uppkomma ytterligare kostnader eller problem på grund av felbehandlingen skulle det kunna utgöra en grund för ersättning i form av skadestånd enligt 32 §.

Hoppas det löser sig.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare