Avbeställa inglasning av balkong – vad har företaget rätt att ta betalt?
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Jag tolkar din fråga som att du har ingått ett avtal om inglasning av balkong till ett värde av 80 000 kr. Du har fått en orderbekräftelse där det anges att avbeställning inom 14 dagar medför ett ersättningskrav på 10 000 kr, samt att en avbeställning innan kontrollmätning medför en kostnad om 50 % av ett prisbasbelopp. Du undrar nu vad som gäller om du avbokar och hur mycket du då måste betala.
Vad gäller vid avbeställning av en beställningstjänst?
Eftersom det rör sig om inglasning av balkong, vilket är en tjänst som utförs i eller i anslutning till en bostad, aktualiseras konsumenttjänstlagen (1985:716). Lagen är tvingande till konsumentens fördel, vilket innebär att avtalsvillkor som är sämre för konsumenten än vad lagen föreskriver inte är giltiga (1 § tredje stycket).
Enligt 42 § konsumenttjänstlagen har du som konsument rätt att avbeställa en tjänst innan den är slutförd. Företaget har då rätt till ersättning för:
- Den del av tjänsten som redan har utförts,
- Kostnader som inte går att undvika till följd av avbeställningen,
- Samt viss skälig ersättning för förlorad vinst.
Om företaget inte har påbörjat arbetet och ingen kontrollmätning har gjorts, är det troligt att deras faktiska kostnader är mycket begränsade. Du kan därför ha rätt att avbeställa avtalet utan att behöva betala det belopp som anges i villkoren, om det beloppet är oskäligt i förhållande till deras faktiska kostnader.
Får företaget ta ut fasta ersättningar vid avbeställning?
Det du beskriver, ett fast ersättningskrav på 10 000 kr inom 14 dagar och ytterligare krav baserat på prisbasbelopp, är avtalsvillkor som måste bedömas mot kravet på skälighet i 36 § avtalslagen och 42 § konsumenttjänstlagen.
Företaget har alltså inte rätt att ta ut godtyckliga avgifter vid avbeställning om dessa inte motsvarar faktiska kostnader eller rimlig vinstförlust. Att kräva exempelvis 10 000 kr när ingen kontrollmätning har gjorts och inga kostnader uppkommit kan därför vara oskäligt och ogiltigt.
Sammanfattning
Du har enligt lag rätt att avbeställa tjänsten innan den påbörjats. Företaget har endast rätt till skälig ersättning för faktiska kostnader och förlorad vinst. Om ingen kontrollmätning har skett och arbetet inte påbörjats, kan deras rätt till ersättning vara begränsad eller till och med obefintlig. De fasta belopp som nämns i avtalet kan betraktas som oskäliga och därmed inte giltiga enligt konsumenträtten.
Jag rekommenderar att du skriftligen meddelar företaget om du vill avbeställa och samtidigt begär att de specificerar på vilka grunder de menar att du skulle vara ersättningsskyldig, med belopp och underlag. Skulle du vilja ha hjälp att formulera ett sådant meddelande kan du gärna återkomma.
Om du vill ha vidare hjälp i ditt ärende är du också varmt välkommen att kontakta vår jurist Sara som arbetar med bland annat konsument- och avtalsrätt du når henne på sara.djogic@lawline.se.