Reklamation av felaktig vara – dina rättigheter och nästa steg
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Jag tolkar din fråga som att du undrar vilka rättigheter du har som konsument i denna situation och hur du bäst kan gå vidare för att få en återbetalning för klänningen. Nedan följer en genomgång av det rättsliga läget samt en rekommendation om hur du kan gå tillväga:
Rätten till reklamation
En vara kan anses vara felaktig på flera olika sätt. Exempelvis om den avviker från vad som följer av avtalet. Den är dessutom felaktig om den avviker från vad du som köpare med fog kan förutsätta, 4 kap. 2 § Konsumentköplagen (KköpL).
Påföljder vid fel i vara
Påföljderna av ett fel som ska åtgärdas kan vara olika. För att en sådan påföljd ska vara aktuell krävs att du enligt det ovan nämnda reklamerat felet till säljaren. Du som köpare kan kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller hävning av köp, 5 kap. 1 § KköpL.
I första hand är avhjälpande eller omleverans de påföljder som är aktuella. Det innebär att säljaren kan åtgärda felet genom att laga de komponenter som gått sönder i din dator eller att en omleverans av en likvärdig dator sker. Även om du som köpare yrkar på en annan påföljd (prisavdrag eller hävning) har säljaren rätt att avhjälpa eller omleverera i första hand, 5 kap. 5 § KköpL).
Vad du kan göra nu
Frågan om fläcken är en bevisfråga, och företaget bör kunna styrka att fläcken inte fanns där vid köpet. Om de vidhåller att de inte kan ta emot klänningen på grund av fläcken, har du fortfarande goda möjligheter att få det andra felet åtgärdat – att klänningen är kortare på ena sidan.
Eftersom säljaren inte har varit tillmötesgående och inte vill ersätta dig, rekommenderar jag att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN är en myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag. Om ARN bedömer att du har rätt, kan de rekommendera företaget att ersätta dig eller åtgärda felet. Dessa beslut är inte juridiskt bindande, men många företag följer dem ändå. Om företaget skulle välja att inte följa ARN:s rekommendation kan du ta ärendet vidare till domstol.
Jag hoppas verkligen att det löser sig med reklamationen och att du känner att du fick svar på din fråga! Hör gärna av dig till mig på sara.djogic@lawline.se om du vill ha hjälp att formulera en skriftlig begäran till företaget!