Vet ni vad som gäller (sambolagen?) vid separation då huset ska säljas (just nu bor jag och min son i huset). Vilja kostnader ska man dela på?

Hej :)

Vet ni vad som gäller (sambolagen?) vid separation då huset ska säljas (just nu bor jag och min son i huset). Vilja kostnader ska man dela på?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning mellan sambor hittas i sambolagen (SamboL).

I en bodelning efter att ett samboförhållande upphört ingår endast samboegendom, d.v.s. bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning. Det framgår av 3 § SamboL. Den egendom som någon av er (oavsett vem) betalat för ska därmed ingå i en bodelning, såtillvida egendomen är köpt för gemensamt bruk.

Det totala värdet av samboegendomen kommer att fördelas lika på er efter att avdrag gjorts för att täcka era skulder. Det framgår av 14 § SamboL.

Vad gäller hus, fast egendom, som förvärvats för gemensam användning gäller huvudregeln att värdet av allt summeras och delas lika.

Om en sambo behöver bostaden av någon speciell anledning kan denne få egendomen. Det kan till exempel vara att sambon har vårdnaden om ett barn. En förutsättning för att en sambo skall få överta bostad eller bohag som tillhör den andra sambon är dock att ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt.

Hoppas att detta var svaret på din fråga!

Christoffer DahlRådgivare