Verkställighetshinder pga. nya skäl

Är god man för en ung somalisk kille. Han har utvisningsbeslut. Som troligen kommer verkställas när han fyller 18 i juni. Det har lämnats in två "verkställighetshinder" som blivit avslagna. Men nu har situationen ändrats. Han började dels gymnasiestudier i höstas - läser upp ämne som han inte hade - för att gå bygglinjen till hösten 2018 - Dels fick han ett barn tillsammans med en tjej som är Svensk medborgare och barnet är alltså svensk medborgare. Det finns nu dom på att han är fader genom DNA-test. De får dock inte bo ihop eller gifta sig - eftersom han inte är 18 (beslut av den social som han tillhör) Hur ska vi uttrycka oss och vilja lagar ska vi hänvisa till nu när vi ska skriva det sista "ansökan om verställughetshinder" och sedan även då ansökan om uppehållstillstånd. Antar att det är både Gymnasielagen, barnkonvention och kanske föräldrabalken. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst ser vi vad som gäller enligt "gymnasielagen" som egentligen är ett antal bestämmelser som finns i begränsninglagen. Den som har fått ett utvisningsbeslut omfattas inte av bestämmelserna. Undantaget är de som fått av- eller utvisningsbeslut med uppskjuten verkställighet för att det saknas ett ordnat mottagande i hemlandet och som ansökt om uppehållstillstånd den 24 november 2015 eller tidigare. Här finns en guide för om man uppfyller kraven.

Nu till Utlänningslagen(UtlL).

Det finns situationer där Migrationsverket prövar om det finns hinder för att genomföra utvisningen. Det kan t.ex. handla om att utlänningen blivit för sjuk för att genomföra resan eller att dennes familjesituation har ändrats, vilket är fallet i den situation du beskriver.

Hinder mot verkställighet

I 12 kap 18 § första stycket UtlL står det att om ett ärende om verkställighet av ett beslut om avvisning eller utvisning som fått laga kraft kommer fram nya omständigheter som innebär att

1, Det finns ett hinder mot verkställighet enligt 1, 2 eller 3 §,

2, Det finns anledning att anta att det avsedda mottagarlandet inte kommer att vara villigt att ta emot utlänningen, eller

3, det finns medicinska hinder eller någon annan särskild anledning att beslutet inte bör verkställas,

får Migrationsverket, om hindret är bestående, bevilja permanent uppehållstillstånd.

Det är 3 punkten och mer specifikt "annan särskild anledning" som är aktuellt i det här fallet.

Bedömning av "annan särskild anledning"

I fjärde stycket står det att vid bedömning enligt första stycket punkt 3, av om det finns någon annan särskild anledning att ett beslut inte bör verkställas ska konsekvenserna för ett barn av att skiljas från sin förälder särskilt beaktas, om det står klart att uppehållstillstånd pga. stark anknytning enligt 5 kap 3 § första stycket punkt 1-4 eller 5 kap 3 a § första stycket punkt 1-4 eller andra stycket skulle ha beviljats om prövningen gjorts före inresan i Sverige.

Det betyder alltså att ansökan om uppehållstillstånd på grund av anknytningen kan göras från Sverige istället för från hemlandet vilket annars är huvudregeln.

I 5 kap 3 a § UtlL blir för ert fall 3 eller 4 punkten relevant. Den 3 punkten säger uppehållstillstånd får ges till en utlänning som är förälder till och vårdnadshavare för samt sammanbor med ett barn som är bosatt i Sverige. Den 4 punkten säger att en utlänning som ska utöva umgänge som inte är av begränsad omfattning, med ett barn som är bosatt i Sverige kan få uppehållstillstånd.

Jag vet inte hur den boende/umgänges-situationen ser ut i det fallet du beskriver och kan således inte uttala mig om detta. Men om tanken är att pappan ska bo tillsammans med barnet och är vårdnadshavare är chansen stor att kan få uppehållstillstånd. Även om situationen istället är tänkt att han t.ex. ska bo varannan vecka med barnet finns det chans att han beviljas uppehållstillstånd.

Slutsats

En ny familjeanknytning som innebär att den sökande har ett barn som bor i Sverige kan alltså tas upp som verkställighetshinder!

Vad ska ni göra nu

På Migrationsverkets hemsida står vad som kan göras om man vill att Migrationsverket ska pröva nya skäl. Se här

Om ni har ett dokument som styrker de nya skälen är det viktigt att skicka med detta!

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare