Verkställighet av dom

Hej har en fråga mitt X är misstänkt för att ha bränt vårt barn med tändare på benet en läkare polisanmälde och anmälde till Soc, läkaren dokumenterade skadan och det är ett märke efter att det läkt.Jag har haft barnet sen februari jag har begärt intremistiskt beslut i enskild vårdnad. Åklagaren la ner utredningen i börjar på bevis trots att barnet berättat för förskolepersonal Soc mamma hur det gått till. Pappan vill nu ha umgänge med barnet jag kräver övervakat umgänge vilket Soc håller med om. Idag hänvisar pappan till avtalet som tingsrätten dömande till sist vi var där och menar på att om jag inte lämnar barnet begär han verkställighet av dom kan han göra det när vi ska upp i rätten mindre än 2 veckor?

Han har även varit anmäld för grov kvinnofridskränkning men även det lades ner.

Oerhört tacksam för svar oerhört orolig

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Pappan kan i princip begära verkställighet eftersom utgångspunkten är att vad domstolen har bestämt om vårdnad och umgänge ska verkställas.

Dock utförs inte verkställigheten på det sättet att barnet direkt hämtas utan det är en process där man tar hänsyn till flera aspekter. Rätten ska vägra verkställighet om det är oförenligt med barnets bästa (21 kap. 6 § föräldrabalken). Finns det uppgifter som visar att en umgängesförälder begår övergrepp mot barnet ska verkställighet vägras.

I ditt fall låter det som att rätten bör vägra verkställighet med beaktande av barnets bästa, även om verkställigheten inte avslås utser rätten först en medlare som ska försöka få verkställigheten att ske på en frivillig väg. Med tanke på att ni ska upp i rätten för att avgöra vårdnadstvisten om endast två veckor kommer pappans begäran om verkställighet inte få någon effekt till dess.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Victoria RuzbarskyRådgivare