Har en vårdnadshavare rätt att ensidigt besluta om ensam vårdnad?

Hej, Jag och min före detta man har gemensam vårdnad om vårt gemensamma barn. Barnet är av skolskäl skriven hos sin pappa då jag idag bor i en annan kommun än barnet går i skolan. Vi har idag varannan vecka upplägg för barnet. Jag har träffat en ny partner sedan snart 2 år tillbaka och vi har i planen att flytta ihop, det skulle då innebära att jag flyttar till samma kommun som mitt barn går i skolan i. Min före detta man påstår nu att han har juridisk rätt att neka mig att flytta dit och ha vårt barn varannan vecka. Om jag flyttar dit så får jag inte längre ha vårt gemensamma barn varannan vecka. Har han rätt till detta, vad gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar bestämmelserna i föräldrabalken (FB). Frågor om barnets vårdnad finns i föräldrabalkens sjätte kapitel.

Först är det viktigt att fastställa att din före detta man har ingen juridisk rätt att neka dig att flytta till en annan kommun. Det finns ingen bestämmelse som ger honom en sådan rätt. Att en av vårdnadshavarna till ett barn flyttar till en annan kommun har vidare ingen påverkan på den gemensamma vårdnaden. Förutsatt att vårdnadshavaren inte flyttar tillsammans med det gemensamma barnet så pass långt bort att det försvårar för den andra vårdnadshavaren att träffa sitt barn. Jag utgår ifrån att detta inte är relevant i ditt fall då du vill flytta till en kommun som ligger närmare din före detta man.

Den andra frågan blir om din före detta man har rätt att neka dig vårdnaden om ert gemensamma barn. En ändring i vårdnaden får enbart göras i enlighet med lagen. Som du nämnt har ni gemensam vårdnad. I de fall att båda vårdnadshavarna är överens så får de teckna avtal om ensam vårdnad om barnet. Avtalet ska gälla, om det är skriftligt och socialnämnden godkänner det (6 kap. 6 § FB). Detta innebär att en förälder kan inte ensidigt avsluta den gemensamma vårdnaden av ett barn. Båda föräldrarna måste alltså vara överens för att ett sådant avtal ska gälla. Din före detta man har därmed ingen rätt att självmant avsluta den gemensamma vårdnaden. Vill han få ändring i vårdnaden måste han i så fall väcka talan om detta mot dig i domstol (6 kap. 5 § FB).

När ska domstolen besluta om ändring i vårdnaden?

Nedan följer några situationer där domstolen ska besluta om ändring i vårdnaden:

  • Domstolen ska besluta om ändring i vårdnaden om en förälder vid utövandet av vårdnaden gör sig skyldig till missbruk eller försummelse eller i övrigt brister i omsorgen om barnet på ett sätt som medför bestående fara för barnets hälsa eller utveckling (6 kap. 7 § FB).
  • Domstolen ska besluta om ändring i vårdnaden om en av föräldrarna är varaktigt förhindrad att utöva vårdnaden (6 kap. 8 a § FB).
  • Om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna och en av dem dör, ska den andra föräldern ensam ha vårdnaden (6 kap. 9 § FB).

Av vad jag kan utläsa av din fråga så föreligger inte någon av ovanstående fall i sin situation. Om din före detta man väljer att väcka talan om ensam vårdnad i domstol så kommer domstolen göra en bedömning utifrån vad som är barnets bästa (6 kap. 2 a § FB). Barnets bästa avgörs i varje fall utifrån en bedömning av de individuella förhållandena. Bedömningen ska bygga på kunskap och beprövad erfarenhet i kombination med att barnet självt får komma till tals. Hänsyn ska tas till allt som rör barnets fysiska och psykiska välbefinnande samt utveckling. Utgångspunkten är att barnet anses ha behov av båda sina föräldrar, därför brukar det krävas mycket för att en förälder ska få ensam vårdnad.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga! Tveka inte att ställa fler frågor till oss på Lawline om du har ytterligare några funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Manal El JanoudiRådgivare