Lämna drogtest under vårdnadstvist

Hej, Kan jag under en vårdnadstvist vara tvingad till att lämna ett drogtest? Mer specifikt ett hårtest.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lämna drogtest under vårdnadstvist

Som utgångspunkt i alla frågor som rör vårdnad av barn ska enligt FB 6 kap 2 a § barnets bästa vara avgörande. Vid bedömningen ska dock enligt samma bestämmelse särskild vikt fästas vid barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Enligt 2 kap. 6 § första stycket regeringsformen, RF, är varje medborgare gentemot det allmänna skyddad mot påtvingat kroppsligt ingrepp. Ett beslut som kräver att en individ måste genomgå ett kroppsligt ingrepp för att få vårdnaden över sina barn, kan endast utfärdas om det stöds av lagstiftning. Det finns inga bestämmelser i LVU eller i någon annan lag som ger socialnämnden rätt att kräva att en individ presenterar ett drogtestresultat i dessa fall. I RH 2017:24 framkommer dock att den omständigheten att en domstol inte kan besluta att en förälder ska lämna drogtest inför umgängestillfällen, innebär dock inte att ett barn ska behöva umgås med en förälder som är drogpåverkad. En boendeförälder har vid grundad misstanke om att umgängesföräldern är drogpåverkad ett ansvar att neka att lämna ifrån sig barnet.

Avslutningsvis

Avslutningsvis är det viktigt att komma ihåg att barnets bästa alltid ska vara avgörande i frågor som rör vårdnad, enligt Föräldrabalken 6 kap. 2 a §. Det innebär att särskild vikt läggs vid barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Samtidigt skyddas varje medborgare enligt regeringsformen 2 kap. 6 § mot påtvingade kroppsliga ingrepp från det allmänna. Även om det inte finns något lagstadgat krav på att en individ måste genomgå ett drogtest för att få vårdnad, kan det ändå vara fördelaktigt att frivilligt medverka i en sådan process.

Jag hoppas att du fick svart på din fråga annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Mvh,

Melina PapadopoulosRådgivare