Verkställighet av delad vårdnad

Hej, jag har inte träffat mina barn på fyra månader, mamman till barnen har blockat mig på telefonen, för att jag har gjort slut med henne, så får inte tag i varken henne eller barnen. Och jag har fått flera orosanmälningar från socialen, som mammans pappa (morfar) har anmält och ljugit saker om mig. Tex. att jag har kastat vatten i min sons ansikte och stått och skrattat och fortsatt kastat vatten, som jag aldrig har gjort eller nånsin skulle göra. Plus att mammans pappa (morfar) säger till mina barn hela tiden att jag är dum och är dum mot mamma. Jag anmälde honom till socialen att jag vill inte att han ska vara med barnen, ändå är han (morfar) det, med dom varje dag. Och säger dumma saker till barnen om mig. Han skjutsar dom till skola och dagis varje dag fast mamman har 500meter och gå bara till skola och dagis. Mammans pappa (morfar) har vart osams med mig i fyra år. Jag och mamman har delad vårdnad. Vad ska jag göra för o träffa mina barn?? Det ända jag vill är och ha dom varannan vecka. Men dom sitter och ljuger om mig på socialen, vad ska man göra då?Jag har jobb, körkort och bil och lägenhet , inga skulder hos kronofogden. Ingen i min familj får träffa barnen, varken min mamma, pappa, bror, kusiner, på min sida får träffa dom för hon har blockat alla i sin telefon oxå,men socialen låter alla på mammans sida träffa barnen, fast mamman är under utredningen hos socialen för skolan o dagis har anmält mamman för att hon aldrig lämnar på skola o dagis. Mamman e arbetslös

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan

Jag uppfattar det som att du och barnens mamma har delad vårdnad av era barn, men att hon inte låter dig träffa barnen. Du undrar hur du kan gå till väga för att få träffa dina barn.

Verkställighet av dom, beslut eller avtal om vårdnad

När man har delad vårdnad men den andra föräldern inte följer det som ska göras kan man söka om så kallad verkställighet. Det betyder att en domstol vidtar vissa åtgärder för att den delade vårdnaden ska genomföras.

Verkställighet regleras i föräldrabalken (1949:381), FB, 21 kap.

Det framgår inte av frågan om den delade vårdnaden kommer ur en dom, ett beslut eller ett avtal. Det spelar inte så stor roll. Samma regler gäller för avtal som för dom och beslut (FB 21 kap 1c §).

Vad som händer

Det första domstolen kan göra är att begära att Socialtjänsten försöker förmå mamman att lämna över barnen frivilligt (FB 21 kap 2 §). Om det inte hjälper kan domstolen besluta om verkställighet.

När en domstol beslutar om verkställighet kan den förelägga ett vite för den förälder som inte följer den delade vårdnaden att göra (FB 21 kap 3 §). I din situation skulle det betyda att mamman skulle få betala en ”straffavgift” om hon inte lämnade över barnen på det sätt som hon ska. I extrema fall kan polisen ges i uppgift att hämta barnen (FB 21 kap 3 §), det görs dock endast som en sista utväg.

Hur du söker om verkställighet

Ansökan om verkställighet görs till tingsrätten där barnet bor (FB 21 kap 1 §). Det är en god idé att söka vidare juridisk hjälp för att utvärdera situationen och utforma ansökan.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Om du har någon följdfråga är du varmt välkommen att kontakta mig på vidar.wicklund@lawline.se.

Vänligen,

Vidar WicklundRådgivare