FrågaPROCESSRÄTTDomstol31/07/2018

Verkställande av avtal genom fullgörelsetalan

Jag la upp en bil för försäljning till pris av 10000 kr och en kille hörde av sig och sa att han inte hade pengar i skrivande stund men att han var väldigt intresserad av den endå så jag föreslog att skriva ett kontrakt på att när han den 25e skulle få sin lön så skulle han köpa den för ordinarie belopp och om affären skulle utebli så skulle han kompensera med 30% som betalning för ute bliven affär så vi skrev ett avtal med namn underskrifter och personnummer och det nämnde ovanför. Nu är då min fråga hur jag driver vidare det här med tanke på att han inte längre svarar när jag hör av mig

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar det som att din fråga rör hur du kan verkställa ett avtal du slutit om en bil då motparten inte vill vidkännas sin del i detta.

Har ni reglerat i avtalet att tiden då utbyte av prestationer ska ske är detta också dagen då avtalet ska fullgöras. För att kunna verkställa ett sådant är det givetvis enklast om du kommer överens med din motpart om köpeskillingen. Kan ni emellertid inte komma överens är nästa steg ur rättslig synpunkt att väcka en fullgörelsetalan, se 13 kap 1 § rättegångsbalken (RB).

En fullgörelsetalan förutsätter att tiden för fullgörelse har inträtt, som exempel kan nämnas att en faktura förfallit till betalning. Som jag tolkar det har tiden för fullgörelse inträtt i din situation om ni kommit överens om att köpet ska genomföras den 25:e. För att då gå vidare med detta är att du ansöker hos tingsrätten om stämning, se 42 kap 1 § RB. I denna ska du ange yrkanden, grunder och den bevisning som din talan baseras på, se 42 kap 2 § RB. Kortfattat innebär det att du ska fylla i vad det är du vill att domstolen ska fatta för beslut gällande tvisten samt vilka omständigheter som styrker partsbundenheten i avtalet. Om stämningen uppfyller formkraven i 42 kap RB så kommer domstolen att utfärda en stämning och därmed förelägga motparten att avge ett svaromål. Efter att detta inkommit till rätten så kommer domstolen att kalla till muntlig förberedelse, se 42 kap 6 §. Får du bifall i målet innebär det att domen blir exigibel vilket i praktiken innebär att domstolen kommer att förplikta motparten att betala för bilen samt att du ska utge denna (avtalet i sin helhet).

Sammanfattningsvis kan sägas att detta är instruktioner för hur du väcker talan mot din motpart. Kommer ni inte fram till något enskilt är detta nästa steg för att avtalsbundenheten ska kunna verkställas. Vill du veta mer rekommenderar jag dig att ta en titt på 42 och 43 kapitlen i rättegångsbalken, dessa reglerar nämligen rättegången i tvistemål.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare