Vems önskemål ska man följa vid gravsättning?

Vad är det som gäller vid en persons bortgång angående gravsättning; den avlidnes sista nedskrivna önskemål eller närmast anhörigas önskemål?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Man ska om det är möjligt följa den avlidnes sista önskningar gällande gravsättning, se 5:1 begravningslagen. Det är en tolkningsfråga där det är olika svar för varje fall. Om den avlidne exempelvis endast önskade det han eller hon gjorde för att underlätta för de anhöriga angående begravningen behöver man inte nödvändigtvis följa den avlidnes sista önskan. Om man som anhörig däremot vet att det verkligen var den avlidnes sista önskan ska man göra sitt bästa för att uppfylla detta.

Det enkla svaret blir alltså att den avlidnes sista önskan går före de anhörigas önskan men detta är inget absolut utan man får se till vad som faktiskt är möjligt.

Om du har vidare funderingar är du välkommen att återkomma!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare