Vems försäkring ska täcka skadorna?

Hej, min sambos syster gjorde en översvämning i min lägenhet " hyresrätt ".

Hela lägenheten måste renoveras.

Men ändå måste jag betala hyra på 5113 när jag inte kan bo i den. Stämmer detta? Ska inte sambons systers försäkring betala min hyra?

Mitt försäkringsbolag betalar evakuerings lägenheten + det som gick sönder.

Försöker ta reda på så mycket informationen som möjligt, för detta låter märkligt.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vad gäller försäkringar så är det den som äger egendomen som ska ta skadorna. Det kan bli aktuellt att en ansvarsfråga kommer på tal och i så fall är det din systers försäkringsbolag som kommer ersätta ditt försäkringsbolag. För detta så får din syster vända sig till sitt försäkringsbolag och du ska då också vända dig till din försäkring.

I första hand är det dock som sagt ditt försäkringsbolag som ska täcka skadorna. Försäkringsbolag brukar ersätta de kostnaderna som du har utöver din vanliga hyra, det innebär alltså att om du behöver ha extra boendekostnader på grund av evakueringslägenheten så kan det vara så att ditt försäkringsbolag täcker dem. Det beror på vilket försäkringsbolag du har försäkring genom.

Mitt tips är att du vänder dig till ditt försäkringsbolag istället. Alla bolag har som sagt lite olika villkor vilket gör det svårt för mig att ge dig ett korrekt svar om hur mycket du kan få täckt och om du kan få täckt hyreskostnaden. Du kan också alltid ansöka om hyresreducering hos din hyresvärd för att få ner hyran under tiden som du bor i evakueringslägenheten.

Hoppas att du är nöjd med svaret!

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare