Vems ansvarar för fastighetsunderhåll av en hyresrätt?

Hej min son har ett dilemma. För att komna fram till hans hus, måste han köra upp för en brant backe. Hans hyresvärd påstår som oxå äger vägen tar inget ansvar för den. Det är ren is under snön. Han säger att vi få väl skaffa bättre däck till våra bilar. Vi har året runt däck med bra mönster. Förra året gled grabben ner för backen med bilen, hyresvärden anser inte att de är hans problem att vi fick skador på bilen. Jag ramlade i backen å slog i knäet, har fortfarande ont efter 2 år. Summan av de hela är att min son betalar hyra för ett hus han inte kommer fram till, utan han få bo hos mig så fort vintern kommer.

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Hyresavtalet mellan din son och hyresgästen är nästintill avgörande huruvida jag ska kunna svara på din fråga!

Vikten av ett hyresavtal
I ett hyresavtalet reglerar hyra, underhåll och andra omständigheter. Det kan även där framgå vem som är ansvarig för det löpande underhållet, som exempelvis snöskottning i anslutning till fastigheten. Vanligtvis brukar snöskottning utgöra en del av de underhåll som ska skötas av hyresgästen, dvs din son

Finns det en lösning på problemet?
Jag skulle rekommendera dig att du kikar över hyresavtalet som din son har undertecknat och där kolla på vem som ska sköta det dagliga underhållet på fastigheten. Det brukar nästan alltid framgå från avtalet. Är det inte avtalat vem som ska göra detta, brukar det tyvärr vara hyresgästen ansvar för exempelvis snöskottning. i och med att fastigheten är belägen i en backe som orakat så mycket skada skulle jag se över om det finns andra fastigheter att hyra i närheten.

Vidare vägledning
Jag tror att det blir svårt att hålla fastighetsägaren ansvarig för följande händelser, dock tycker jag att du ska söka vidare vägledning genom att kontakta Hyresgästföreningen som hjälper dig att besvara händelser som uppkommit i samband med hyra av fastighet. Kontaktuppgifter hittar du här.

Hoppas du fått lite mer klarhet i vad som gäller!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare