Vems ansvarar för att införskaffa ny spis?

Hej

Jag hyrde mitt hus och allting funkade.

Efter bara 3 månader får jag problem med ugnen.

Vems ansvarar för att införskaffa ny spis?

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Avtal, genom vilka hus eller delar av hus upplåts till nyttjande mot ersättning regleras i 12 kap Jordabalken (JB), även kallad hyreslagen.

Det är din hyresvärd som anses äga spisen. Hen har troligtvis i hyreskontraktet redan förpliktat sig att ansvara för att en ny spis inskaffas vid eventuellt fel. Det allt vanligaste är att hyresgästen då hör av sig till hyresvärden och beskriver situationen, var på hyresvärden ansvarar för att problemet åtgärdas.

Så länge som felet med kylen har orsakats till följd av normalt användande skall du som hyresgäst inte behöva stå för hyresvärdens kostnader för att åtgärda felet. Om felet istället skulle ha uppkommit till följd av vårdslöst användande så blir du som hyresgäst ersättningsskyldig, detta framgår av 12 kap. 24 § JB.

Av 12 kap 18a § JB framkommer att hyresnämnden får förelägga hyresvärden att vidta åtgärd för att hyresrätten ska uppnå lägsta godtagbara standard. Lägsta godtagbara standard innefattar att hyresrätten bland annat måste vara "försedd med anordning för matlagning, omfattande spis, diskho, kylskåp, förvaringsutrymmen och avställningsytor", en fungerande spis ingår alltså i den lägsta godtagbara standarden.

Det innebär att hyresnämnden kan kräva att hyresvärden ser till att lägenheten upprätthåller denna standard. För att ett åtgärdsföreläggande till hyresnämnden skall kunna genomföras måste du som hyresgäst ansöka om detta. På Sveriges Domstolars hemsida finns Information om hur du ansöker om åtgärdsföreläggande.

Sammanfattningsvis, det första jag rekommenderar dig att göra är alltså att upplysa din hyresvärd om problemet. Skulle hyresvärden efter påminnelser fortfarande inte laga eller införskaffa en ny spis, kan du kontakta hyresnämnden.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga.

Vänligen

Elmer Mårtensson WallhultRådgivare