Vems ansvar är golvbrunnen och vattenlåset i en bostadsrätt?

Hej!

Vem ansvara av byte av ett ogiltigt golvbrunn /vattenlås i ett badrum i en bostadsrättslägenhet?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som bostadsrättsinnehavare ansvarar du själv för att din bostadsrätt underhålls och förblir i gott skick. Undantagen är om något annat framgår av bostadsrättsföreningens stadgar eller om det rör de ledningar som går emellan flera lägenheter.

(7 kap 12 § bostadsrättslagen)

Sammanfattningsvis råder jag dig att kolla i föreningens stadgar eller andra bestämmelser som omfattar er medlemmar för att se om det står något specifikt avseende golvbrunnar och vattenlås där. Dessa bestämmelser är bindande för alla medlemmar i bostadsrättsföreningen och måste alltså följas. Om du inte hittar något specifikt om dessa blir det en bedömningsfråga huruvida golvbrunnen/vattenlåset anses tillhöra de ledningar som bostadsrättsföreningen har ansvar för. Min gissning är dock att bostadsrättsföreningen anser att ansvaret faller på dig avseende dessa.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Maya HempelRådgivare