Vems ansvar är det om en hund biter någon?

Hejsan! Har problem där en väns hund ska ha bitit en granne påstår grannen. Detta har skett efter att grannen flertal gånger jävlats med hunden och hetsat hunden för att han tycker det är roligt när min väns hund blir rädd/arg. Är min vän då skyldig till det eller finns det någon lag eller annat som kan försvara min vän och hund då grannen uppmanat och gjort hunden rädd så den blivit arg?

Mvh orolig vän

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Strikt ansvar

I Sverige har hund och kattägare strikt ansvar för sina djur. Detta innebär att det är hundägaren som bär ansvaret för alla skador som hunden orsakar. Hundägaren kan därmed bli skadeståndsskyldig för att dennes hund har bitit grannen (19 § Lagen om tillsyn över hundar och katter). Detta innebär att det är hundägaren i detta fall som ska ersätta de eventuella skador som uppkommit på grund av hundbettet, exempelvis sjukhuskostnader.

Beroende på omständigheterna i fallet så kan skadeståndet jämkas, alltså reduceras. Detta kan ske om den skadelidande (grannen) var medvållande till hundbettet (6 kap. 1 § Skadeståndslagen). Vid en jämkning kan skadeståndsbeloppet sänkas eller sättas ned helt till 0 kr. I detta fall krävs det att grannen varit medvållande antingen uppsåtligt eller genom grov vårdslöshet. Jag har för lite information gällande situationen för att bedöma medvållandet till personskadan.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emma GuranderRådgivare