Vems ansvar är det när en hund orsakar en skada?

Hej !

Jag äger en hund samt har personlig assistent. Om assistenten går ensam, eller med mig och assistenten håller hundens koppel (jag oförmögen till det).

Som hundägare har man ju ett strikt ansvar för hunden.Var ligger ansvarsfrågan om hunden ställer till någon skada.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga till Lawline!

Det är både ägaren och innehavaren av hunden som har ett strikt ansvar för skada tillfogats av hunden

Precis som du säger är det du som ägare till hunden som har ett strikt ansvar enligt 19 § Lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. I samma paragraf står det även att den som är innehavaren av hunden har ett strikt ansvar för den.

Innehavare av en hund är en person som regelbundet ansvarar för hunden. Din personliga assistens skulle därför kunna falla under innehavare och därmed även hen ha ett strikt ansvar för hunden.

Skada tillfogad av hunden gör att ägaren och innehavarens är skadeståndsansvariga

Med strikt ansvar menas att hundägaren och innehavaren av hunden blir skadeståndsskyldig oavsett vem det är som vållat skadan eller inte vållat skadan.

Alltså:

1. Om det skulle vara så att din hund skulle orsaka en skada när din personliga assistent är ute med hunden själv är både du och din assistent skadeståndsskyldiga och därför skyldiga att ersätta den skada som hunden tillfogat.

2. Om det är så att ni är ute och går med hunden tillsammans och din personliga assistent håller i hunden är det även vid detta tillfället strikt ansvar för er båda och båda är därför skadeståndsskyldiga.

Detta innebär att den som skadades av hunden kan begära skadestånd av er båda. Ni har båda två ett gemensamt ansvar för hunden och har därför gemensam skyldighet att ersätta om en skada uppkommer.

Sammanfattning
-
både du och din personliga assistent är strikt ansvariga för hunden.
- om hunden skadar någon/något har ni därmed gemensam ersättningsskyldighet.
- detta gäller både om ni är ute med hunden gemensamt men även om sin personliga assistent är ute med hunden själv.

Råd

Eftersom ni båda är ansvariga kan det bli svårt, om det faktiskt uppstår en skada pga hunden, att gemensamt komma överens kring vem som ska stå för skadan som hunden orsakat. Jag skulle rekommendera er att prata om detta och i förväg försöka komma fram till hur ni vill att det ska vara. För att vara säkra på att det inte kommer stå ord mot vid eventuell skada kan ni skriva ett avtal som rör ansvar för hunden. Om ni inte gör det kommer ni gemensamt vara strikt skadeståndsskyldiga, vilket såklart kan vara så ni vill ha det!

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga! Om du har några fler funderingar kan du ställa en till fråga eller höra av dig till vår telefonrådgivning.

Ha en fin dag!

Karin EkströmRådgivare