Vem vänder man sig till om det är för låg temperatur på varmvattnet i en hyresrätt?

Hej, min hyresvärd på Svalövsbostäder har börjat spara in pengar på att sänka standarden på varmvattnet. När jag först flytta in 2017 då hade varmvattenet en temperatur på ca 70 grader nu är det nere på 42 grader. Själv anser jag att det är för kallt på grund av hälsorisker. Jag har påpekat det, men svaret jag fick var att flytta om det inte passa bra att vara hyresgäst hos dem. Jag har för nu varande inte råd att flytta och trots att mina föräldrar bor i eget hus bara några hundra meter bort ifrån mig så känns det inte bra att gå hem till dem för att duscha och diska. Vad kan man göra för åtgärd åt detta?

Med vänliga hälsningar från en missnöjd hyresgäst.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Mycket riktigt så är 42 grader celsius en för låg temperatur för varmvattnet i en byggnad. Enligt Boverkets byggregler (se 6:621) så ska temperaturen som kan uppnås i kranen vara minst 50 grader. Bland annat i syfte att förebygga sjukdomen legionella.

Det är fastighetsägarens ansvar att hålla fastigheten i sådant skick att människors hälsa inte äventyras (9 kap. 9 § miljöbalken). Dessutom har en hyresvärd ett ansvar för att hyresvärdens lägenheter hålls i sådant skick att dessa enligt allmän uppfattning kan anses vara fullt brukbara för sitt ändamål som bostäder (12 kap. 9 och 15 § jordabalken). Om det utgör en hälsorisk att duscha och diska med vattnet i en lägenhet är denna givetvis inte fullt brukar för sitt ändamål som bostad.

Det är kommunen som ansvarar för tillsynen över fastighetsägarnas ansvar att hålla sina fastigheter i ett ur hälsosynpunkt godtagbart skick. Jag rekommenderar dig därför att upprätta en anmälan till din kommuns miljö- och hälsoskyddsnämnd (vilket namn nämnden har kan variera från kommun till kommun). De bör sedan kunna hjälpa dig vidare. Du kan dessutom eventuellt vara berättigad till hyresnedsättning för den tidsperiod som vattnet i var i tjänligt skick.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare