FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/12/2017

Vem tillhör förlovningsringen och vigselringarna vid en skilsmässa?

Vem tillhör förlovningsringen och vigselringarna vid en skilsmässa om mannen köpte förlovningsringen och paret delade för kostnaden för de två vigselringarna? Ingår förlovningsringen i bodelningen även om den var given som en gåva innan bröllopet? Inget äktenskapsförord.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I en bodelning mellan två makar ska giftorättsgods ingå. Egendom som inte är enskild egendom, utgör giftorättsgods.

Enskild egendom kan vara:
- Egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild
- Egendom som man har fått genom gåva
- Egendom som man har fått genom testamente
- Egendom som man har ärvt och som enligt testamente ska vara enskild egendom
- Egendom som man har fått genom ex. livförsäkring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller pensionssparande som har tecknats av någon annan
- Det som har trätt istället för ovanstående egendom, t.ex. vid en försäljning

För att det ska räknas som enskild egendom krävs det dock att det finns ett villkor om att egendomen ska vara mottagarens enskilda i alla de ovanstående fallen. Detta framgår av 7 kapitlet 2 § Äktenskapsbalken. Det är alltså villkoret som avgör om egendomen räknas som enskild egendom eller inte.

Vigselringarna och förlovningsringen
Vigselringarna utgör alltså giftorättsgods då de inte faller under någon punkt ovan. Samma gäller förlovningsringen då jag uppfattar det som att den var given som en gåva men utan något villkor om att den ska vara din enskilda egendom. Samtliga ringar ska alltså ingå i er bodelning.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare