Vem tillfaller tillgångarna efter dödsfallet?

Min son har avlidit. På dödsdagen hade han 5 kronor på kontot och över 200 000 kronor i skulder. Det är bl a till kronofogen och andra inkassoföretag.

Efter dödsfallet fick han lön, semesterersättning och livförsäkring utbetalt. Och han kommer att få skatteåterbäring.

Vem ska ha pengarna som kom in efter dödsfallet? Ska skulderna betalas med dom? Eller får vi föräldrar dom? Han hade ingen familj.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Inledningsvis får jag börja med att beklaga dödsfallet. I samband med att din son avlidit upprättas ett dödsbo. Dödsboet är kvarlåtenskapen efter den avlidne, innefattande både tillgångar och skulder. Ett dödsbo är en egen juridisk person. Eventuella skulder och inkomster som kommer in efter dödsfallet tillfaller dödsboet.

Pengarna som inkommit efter dödsfallet tillhör således dödsboet och ska användas för att betala dödsboets skulder. Om det efter att skulderna är betalda finns något över, kommer det att delas ut i form av arv till efterlevande. Om tillgångarna inte räcker för att betala skulderna kommer dödsboet att gå i konkurs; i praktiken innebär det att skulderna betalas till den del det går och sedan avskrivs de. Det går enligt svensk rätt inte att ärva skulder. Om dödsboet går i konkurs finns det tyvärr inga tillgångar kvar varför ingen efterlevande får ta del av dem.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare