FrågaFAMILJERÄTTBodelning04/09/2017

Vem tillfaller bostad efter skilsmässa?

Hej.

Min mor dog hastigt 2000 och då fick jag och mina två syskon ärva en fastighet.

2008 köpte jag ut mina syskon( vi värderade fastigheten och de fick 1/3 var i betalning av mig).

Jag och min flickvän var inte sambos i denna fastighet när jag köpte ut mina syskon.

2010 gifte vi oss, vi bodde då i denna fastighet.

2014 föddes våran dotter.

Om vi nu skall skiljas, vad gäller då beträffande denna fastighet? Vi skrev inget äktenskapsförord.

Något testamente från min mor fanns inte.

tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår utifrån din fråga att det är denna fastighet som för nuvarande är eran bostad.

Äktenskap regleras inom Äktenskapsbalken. (ÄktB).

Vad som ingår i en bodelning vid skilsmässa

Vid skilsmässa sker en bodelning. I bodelningen ska båda makarnas giftorätts ingå och värdet ska delas lika mellan makarna. Giftorättsgods är makars egendom som ses som gemensam.

Giftorättsgodset fördelas på lotter där varje make har i första hand rätt att få sin egendom eller den del denne önskar på sin lott. Detta framgår i 11 kap. 7 § ÄktB.

Inom äktenskap gäller att en makes egendom är giftorättsgods i den mån det inte kan räknas till enskild egendom. 7kap 1 § ÄktB.

Vad som räknas till enskild egendom framgår i 2 § bland annat:

- Egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild.
- Egendom make erhållit genom testamente med villkor att den ska vara enskild.

- Egendom som make ärvt och som enligt testamente ska vara enskild.

- Egendom som make fått i gåva utanför äktenskapet med villkor att egendomen ska vara enskild.

Då ni inte har ett äktenskapsförord och fastigheten inte är villkorad som enskild egendom så räknas det till erat giftorättsgods och ska vid skilsmässa därför ingå i bodelning, 10 kap. 1 § ÄktB.

Gällande fastigheten

Vad som anses med gemensam bostad framgår i 7kap. 4 § ÄktB. Där sägs bl.a. att: "fast egendom som makarna eller någon av de äger om det finns en byggnad som är avsedd som makarnas gemensamma hem och innehas huvudsakligen för detta ändamål”.

Gällande gemensamma bostaden har den make som bäst behöver denna rätt att få bostaden på sin lott. Detta framgår i 11kap. 8 § ÄktB. Detta avgörs utifrån exempelvis möjligheten till anskaffning av ny bostad, om en av er har ensam vårdnad om erat barn som har stark anknytning till bostaden och bör bo kvar i denna m.m.

I och med att fastigheten räknas till giftorättsgodset och inte som enskild egendom så kommer vid skilsmässa i första hand, om ni inte själva kommer överens om tilldelningen, den av er som främst behöver fastigheten att få denna på sin lott.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Linn NybergRådgivare