Vem tar över lägenhet efter separation av samboförhållande?

Hej

Jag och min sambo har nyligen separerat. Han har inte hittat något boende än och bor kvar i lägenheten med mig och det är bara jag som är skriven på detta kontrakt för lägenheten. När jag sa att jag ville att han skulle vars utflyttad till slutet av månaden så hotade han mig att ta lägenheten och kasta ut mig med hjälp av sambolagen. Men just nu har jag inget arbete men jag har löst det så att jag kan betala hyran ändå, men kan sambolagen gälla redan efter att vi bott här i 4månader. Har hört något om att när sambolagen går in så är det den som har arbete som får ta över lägenheten?, Men samtidigt får jag enligt vår hyresvärd inte skriva över detta kontrakt på någon annan så då måste jag i så fall stå på den här lägenheten som han ska bo i för annars måste jag säga upp den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den relevanta lagen här blir Sambolagen, den hittar du HÄR

När ett samboförhållande upphör så delas enbart på vad som är samboegendom, (SamboL 3 § och 5 §) Vad som är avgörande för samboegendom är att det ska röra sig om Gemensam bostad eller bohag (vad som vanligen ingår i ett hem). Det krävs alltså att er bostad är gemensam, vilket innebär att ni införskaffat den gemensamt i syfte att gemensamt bo där. Om din sambo alltså flyttade in till din bostad, är lägenheten inte samboegendom.

I ert fall framgår det att det rör sig om en hyresrätt, men det framgår inte om den är förvärvad för gemensamt bruk. Är den det - så är lägenheten samboegendom.

Om lägenheten är samboegendom:

Vid upphörandet ska ni dela lika på all samboegendom, genom bodelning om ni begär detta, (8 §). Om kravet ovan uppfylls, innebär det att ni ska dela lika på lägenhetens värde. Eftersom ni ska dela på hela samboegendomens värde, utgör detta värde er respektive andel. Denna uppdelning görs innan själva fördelningen utav all egendom sker.

När ni sedan bestämmer vem som har rätt till själva lägenheten, så är det den som bäst behöver lägenheten som har rätt att få den (16 §). Det kan vara t.ex. den som har barn eller vårdnad om barn. Men det innebär också att den andre ska ersättas för en ev. mellanskillnad.

Om lägenheten inte är samboegendom:

Om lägenheten inte är samboegendom finns en möjlighet för din sambo att ändå överta lägenheten, enligt 22 §. Denna möjlighet gäller enbart om han kan visa att han bäst behöver den - i det fall ni har barn tillsammans. Om ni inte har barn tillsammans så krävs det synnerliga skäl vilket är ett högt ställt krav. Ett sådant synnerligt skäl skulle till exempel kunna vara en kvinna som väntar barn. Men i det fall din sambo har ett eget barn som han vill flytta in i lägenheten med, räknas det inte som ett synnerligt skäl.

Om denna möjlighet blir aktuell och din sambo har rätt till lägenheten så är det också tvingande för din hyresvärd.

Eventuell Jämkning:

Huvudregeln är att all samboegendom delas lika. Det framgår inte hur långt ert samboförhållande varat, men om det enbart varat i 4 månader kan det innebära en grund för jämkning. Jämkning blir aktuellt om ert samboförhållande varat under kort tid (vanligen under 5 år) och det vore oskäligt med en likadelning i förhållande till övriga omständigheter eller ekonomiska förhållanden. Desto kortare tid ert samboförhållande varat, desto mer kan jämkas. (15 §)

Sammanfattning:

- Då ert samboförhållande upphört delar ni enbart lika på samboegendom, varför det är viktigt att utreda om lägenheten är samboegendom eller inte.

- Är den samboegendom, så övertar den som bäst behöver lägenheten.

- Det finns en ytterligare möjlighet att överta lägenheten, men som däremot handlar om ett högt ställt krav för att få överta den.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felicia OlssonRådgivare