FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/03/2022

Vem tar ansvar när ett träd som ägs av kommun faller in på privat tomt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att den handlar om själva ansvaret för trädet och att inga egentliga skador har uppkommit, därmed så blir det inte relevant att gå in på potentiella skadestånd.

Regler angående rättsförhållanden mellan grannar finns i 3 kap. Jordabalken (JB). Som utgångspunkt finns det ett allmänt ansvar för alla som äger eller nyttjar annans fast egendom att ta hänsyn till omgivningen (3 kap. 1 § JB). Som en följd av detta så finns det även bestämmelser som ger andra fastighetsägare rätt att ta bort rötter eller grenar som tränger sig in från grannens fastighet om det orsakar en olägenhet för dig som ägare. I första hand så ska ägaren av grenen eller roten få information och möjlighet att åtgärda det själv (3 kap. 2 § JB).

Samma synsätt som angående rötter och grenar bör även gälla för träd som hamnar på någon annans tomt. Jag skulle dock rekommendera att du tar kontakt med kommunen då det är deras ansvar i första hand. Om det skulle vara så att du själv vill ta hand om trädet så finns det troligen en möjlighet att komma överens med kommunen om detta också.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare