Vem svarar för fel enligt 4 kap 3 § Konsumentköplagen?

Vem svarar för att bevisa att en uppenbar skada har betydelse för varans funktion. 4kap 3§. Vem skall visa att ett fel, om känt, skulle påverkat köpet t.ex. avstått från att genomföra köpet

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag antar i mitt svar att du har utgått från 4 kap 3 § Konsumentköplagen.


Enligt paragrafen har näringsidkaren upplysningsplikt. Det som krävs är att näringsidkaren skaffar sig kunskap som är av betydelse för bedömningen av varans egenskaper eller anvädning. Om näringsidkaren inte har fullgjort upplysningsplikten eller underlåtit att upplysa konsumenten om något förhållande, åligger det näringsidkaren att svara för felet. Detta eftersom denne då borde känt till förhållandet. Det som är avgörande är konsumentens möjlighet att före köpet skaffa sig en uppfattning om varans beskaffenhet.

Om en sådan omständighet föreligger, dvs. att näringsidkaren inte har fullgjort sin upplysningsplikt och att det därmed påverkar konsumenten att skaffa sig en korrekt uppfattning om varan, åligger det säljaren att svara för felet.


Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en till. 

Med vänlig hälsning, 


Tilda HanssonRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo