Vem står risken vid retur under öppet köp?

Hej, jag beställde ett paket, en mjukisdress. När jag fick hem den och testade den var den för liten så jag skickade tillbaka den. Nu säger företaget att jag måste betala för den och att dem inte fått tillbaka dressen, vad gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar dig som att du i egenskap av konsument beställt en vara på internet av en näringsidkare, och velat utnyttja öppet köp, och att du undrar vad som gäller om varan försvinner vid transporten tillbaka till säljaren.

Har du öppet köp?

När en privatperson köper en vara av en näringsidkare, gäller konsumentköplagen. Dock gäller en annan lag, den så kallade distansavtalslagen, om konsumenten köpt varan på nätet. Denna skillnad är ganska stor vid dessa problem, eftersom konsumentköplagen inte stadgar någon generellt rätt till öppet köp, medan distansavtalslagen gör det. Vid köp i fysiska butiker måste säljaren alltså inte erbjuda öppet köp.

Men av din fråga tolkar jag det som att du gjort beställningen på internet, och då har konsumenten 14 dagars ångerrätt, från dagen du fick varan i din besittning (2 kap. 10§ samt 12§ distansavtalslagen). Konsumenten ska då inom fristen, som utgångspunkt på egen bekostnad, återsända varan till företaget (13§ distansavtalslagen). Då ska näringsidkaren återbetala vad konsumenten betalat, utan onödigt dröjsmål, och senast inom 14 dagar från dagen då näringsidkaren tagit emot varan, eller om konsumenten kan visa att varan sänts tillbaka (14§ distansavtalslagen). Det finns dock vissa undantag från ångerrätten, exempelvis om varan är specialbeställd, om varan har bruten förpackning som inte kan återlämnas av hygienskäl (ex underkläder) och liknande (11§ distansavtalslagen).

Vad händer om varan försvinner under returen?

Det finns inga regler i distansavtalslagen gällande vem som står risken för en vara som returneras med stöd av ångerrätten. Dock har allmänna reklamationsnämnden uttalat sig i frågan, och sagt att det är företaget som ansvarar för varan under transporten. Det kan dock krävas att du kan visa att du ens har lämnat varan över till transportör, genom att visa ett kvitto från postombudet eller liknande. Då är det företagets risk om varan försvinner. Har du dock varit vårdslös kring returen, då du kan komma att bli betalningsskyldig ändå. Detta kan föreligga om du exempelvis skrivit fel adress, slagit in varan på ett dåligt sätt. Det är dock upp till företaget att bevisa att du varit vårdslös i sådana fall, och har transportören inte anmärkt på varken paketeringen eller retursedeln, kan du argumentera för att du inte har varit vårdslös.

Sammanfattning och råd

Om du har köpt varan på internet, och den inte på något sätt är undantagen för ångerrätten (vilket är osannolikt om det är en mjukisdress) har du en lagstadgad rätt att ångra dig och skicka tillbaka varan, exempelvis om den är för liten. Då är företaget skyldiga att betala tillbaka vad du betalt för varan. Vidare finns det inga uttryckliga regler om vem som ansvarar för en vara under returen, men Allmänna reklamationsnämnden har uttalat att de är företaget. Så om du inte varit vårdslös, räcker det om du kan visa att du lämnat in varan för retur hos exempelvis ditt postombud, så står företaget risken för om varan förstörs eller kommer bort under transporten. De är då skyldiga att betala tillbaka vad du betalat ändå, vilket sannolikt är fallet i er situation om du kan styrka att du överlämnat varan inom ångerfristen.

Om ni inte kommer överens kan du vända dig till ARN. Det är gratis, och de lämnar vägledande råd till företaget, som de flesta företag följer. Men deras uttalanden är endast vägledande och inte bindande för företaget. För att få till bindande avgörande måste du i sådan fall gå till domstol, vilket förmodligen kommer kosta mer än vad det smakar. Det finns dock i många hemförsäkringar ersättningsrätt för vissa tvister, vilket jag rekommendera dig att undersöka om det skulle gå så långt. Inledningsvis hade jag dock vänt mig till företaget först och försökt ta reda på, på vilka grunder de anser att du är betalningsansvarig. Om ni inte kan lösa konflikten kan du vända dig till ARN först innan ni går till domstol. Du kan läsa mer på bland annat Konsumentverkets hemsida.

Jag hoppas att du har fått någon vägledning i dina frågor, annars är du välkommen att återkomma till oss!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare