FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/05/2019

Vem står på lånen vid en skilsmässa?

Hej! Min dotter ska skiljas. Hon och hennes man bor i en bostadsrätt. Han står för lånen. Nu har han varit på banken och vill att min dotter ska skriva under så lånet ska delas mellan dom. De har 3 gemensamma barn, han jobbar heltid, dotter studerar. Ska hon skriva under lånet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur ser rättsläget ut?

Den lag som är tillämplig vid en skilsmässa är Äktenskapsbalken (1987:230), hädanefter refererad till som ÄktB. Vid en bodelning ska allt som är giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB. och 10 kap. 1 § ÄktB.), då även skulder, läggas samman för att sedan fördelas lika mellan makarna (9 kap. 1 § ÄktB. och 11 kap. 3 § ÄktB.) Gällande skulderna kommer den maken som skulden hänför sig till, i detta fallet din dotters make, få täckning för dessa genom giftorättsgodset (11 kap. 2 § ÄktB.). Är dock bostadsrätten enskild egendom (7 kap. 2 § ÄktB.) så kommer skulden inte att delas lika mellan makarna i bodelningen utan den kommer hänföras till den som innehar bostadsrätten som enskild egendom. Skulle dock ersättningen från bostadsförsäljningen inte ge täckning för skulden för bostaden (i det fall att den är att anse som enskild egendom) kommer maken att få täckning för överskjutande del av skulden genom giftorättsgodset (11 kap. 2 § ÄktB.).

Hur ska ni agera?

Då skulden kommer delas lika mellan makarna i det fall den är giftorättsgods kan det diskuteras huruvida båda ska stå på lånet. Är bostadsrätten enskild egendom hänförlig till din dotters make finns det inte en rättslig grund för att hon också ska stå på lånet.

Jag hoppas detta var svar på din fråga!

Mvh,

Caroline BåghammarRådgivare