FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/04/2017

Vem som får bo kvar efter skilsmässa

Jag och min fru ska skiljas och jag undrar vem som har rätt att bo kvar i vår gemensamma bostad? Vi har två gemensamma barn. Jag ägde själv huset när jag träffade min fru. Vi har inget äktenskaps förord. Sedan snart ett år tillbaka bor vi isär och hon är skriven påsen annan adress. Vi har barnen varannan vecka.

Hon började studera vid årsskiftet och jag jobbar heltid i mitt eget bolag.

En annan fråga gäller värdet på huset. Vi har värderat huset och hon är inte nöjd med vad hon skulle få av mig om jag köpte ut henne för det värde som värderingen säger. Så hon vill sälja det på bostadsmarknaden. Kan hon tvinga fram en extern försäljning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom ni är gifta regleras bodelningen efter er skilsmässa i Äktenskapsbalken. Enligt 11 kap 8 § får den som har störst behov av bostaden bo kvar i det gemensamma huset i avräkning mot dennes lott i bodelningen. Då brukar oftast den som har vårdnaden om barnen vara den som anses ha störst behov. Om båda som i ert fall har vårdnaden över barnen kan man istället avgöra efter vem som har svårast att skaffa ny bostad. Andra saker som spelar in i skälighetsbedömningen är om bostaden har ett specifikt affektionsvärde för någon av parterna, makarnas ålder, hälsa, ekonomi samt omständigheterna i övrigt. Det faktum att du ägde huset innan kan tala för din fördel. Å andra sidan verkar det som att du har det bättre ställt ekonomiskt, vilket kan föranleda att din exfru får bo kvar. Kommer man inte överens om detta kan man vända sig till en bodelningsförättare vid tingsrätten som istället får göra en skälighetsbedömning.

Då man värderar fastigheten ska man utgå från fastighetens marknadsvärde vid tidpunkten för bodelningen, vilket man kan få hjälp med av en värderingsman. Det är det värde som man sedan utgår ifrån.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Therese YngweRådgivare